WMO verzekeringen (€ 7.000 voordeel)
Dit betreft een administratieve wijziging. Gezien het bedrag wordt deze ontwikkeling niet verder toegelicht.
IPH jaarschijf 2029-2030 (€ 38.000 nadeel in 2029)
In het verleden is het integraal huisvesting plan vastgesteld. De financiële planning van dit voorstel is voor de jaarschijven 2029-2030 toegevoegd in de begroting conform planning van het IHP.
Zwembad Wedert buitenbad (€ 17.000 nadeel vanaf 2027)
Voor het renoveren van het buitenbad Wedert zijn er twee opties namelijk; het coaten van het buitenbad of het gebruik van folie. In voorgaande jaren is uitgegaan van coaten. Dit betreft op korte termijn een lagere investering dan folie, maar de levensduur van folie is langer en daarmee op lange termijn folie een duurzamere oplossing. Daarom wordt het krediet opgehoogd met € 275.000. Gezien de voorgaande kapitaallasten niet juist in de begroting waren verwerkt, heeft dit voorstel toch een negatief effect op de bandbreedte van € 17.000, maar per is het feitelijk een goedkopere en duurzamere optie.
Amendement Sport- en Cultuurfonds voor volwassenen (€ 25.000 nadeel vanaf 2027)
Sinds 1 januari 2025 is de gemeente Valkenswaard aangesloten bij het volwassenenfonds Sport en Cultuur. Het gaat hier om pilot met een looptijd van 2 jaar, waarvoor incidentele middelen beschikbaar zijn gesteld vanuit de SPUK GALA . Voor structurele voortzetting van deze regeling binnen het het breed minimabeleid is een structureel budget noodzakelijk van € 25.000,- vanaf begrotingsjaar 2027.
Reiskosten inburgering (€ 134.000 nadeel)
Personen die een re-integratietraject volgen krijgen reiskosten vergoed en inburgeraars die reiskosten maken voor hun inburgeringstraject krijgen deze eveneens vergoed. Deze lijn is doorgetrokken. Tot 2024 werden deze reiskosten voor de inburgeringstrajecten ten laste gebracht van de SPUK-inburgering. Bij de controle voor de jaarrekening 2024 is door de nieuwe accountant gesteld dat deze kosten niet meer via de SPUK-inburgering gedeclareerd mogen worden bij het Rijk. Het betreft hier geen nieuw beleid en geen nieuwe wetgeving, het betreft hier een correctie bij het uitvoeren van reeds bestaand beleid. We mogen (met terugwerkende kracht vanaf 2024) de reiskosten niet meer via de SPUK- inburgering declareren. Dit betekent dat dit vanuit de algemene middelen bekostigd moet worden vanaf 2024. Vanaf de begroting van 2026 wordt dit begroot.
Het al dan niet verstekken van de reiskosten betreft een beleidsvrijheid, echter inwoners in reguliere re-integratietrajecten krijgen wel reiskostenvergoeding. Als ervoor gekozen wordt om de reiskosten voor inwoners in inburgeringstrajecten niet te vergoeden, zouden de mensen in de inburgeringstrajecten benadeeld worden t.o.v. de regulieren trajecten. Er is geen andere mogelijkheid deze kosten te dekken. Bij een eventuele actualisatie van de voorwaarden voor de SPUK-inburgering zal gekeken worden wat de mogelijkheden zijn om deze reiskosten alsnog onder de subsidie te brengen.
Bij de berekening van de reiskosten is er gekeken naar kostenbesparing en is deze doorgevoerd. De reiskosten zijn berekend op basis van het goedkoopste buskaartje maal het aantal inburgeraars. Dit komt neer op een begroot bedrag van € 134.000 (€ 1.152 maal 116 personen).
Correctie participatie, dekking uit subsidie (€ 50.000 nadeel vanaf 2027)
In de Nota Kader is onder de gepresenteerde bezuinigingen van hoofdstuk 1 een structurele bezuiniging van € 50.000,- opgenomen voor de re-integratiemiddelen (participatiebudget). Dit is het budget welke ingezet wordt om trajecten gericht op re-integratie te bekostigen. Deze subsidie moet nog door het projectbureau ESF goedgekeurd worden. Het gaat hier om een incidentele subsidieaanvraag voor begrotingjaar 2026. Voor 2027 en verder dient dit afgeraamd te worden.
Inkomsten collectief vervoer (€ 38.000 voordeel)
Voor cliënten die worden vervoerd met de Taxbus geldt dat zij per zone een eigen bijdrage betalen. Deze inkomsten van €38.000 zijn de afgelopen jaren niet begroot.
0,5 fte jeugdconsulent vanuit inhuurbudget KCZ (budgetneutraal)
In de Nota Kaders is reeds vastgesteld dat de consulenten jeugd per 2026 in dienst komen bij de gemeente Valkenswaard, waar zij nu via subsidierelaties worden ingezet. In de Nota kaders is 5,6 fte vastgesteld, dit kan worden uitgebreid naar de huidige en benodigde inzet van 6,1 fte. Dekking hiervoor zit binnen de begroting in de uitvoeringskosten jeugd. Door deze toe te voegen aan dit budget, kunnen we binnen begroting de consulenten met het huidige aantal fte’s in dienst nemen. Hiermee is het een uitbreiding van de formatie van 0,5 FTE.
Subsidie cluster (€ 55.000 nadeel)
Op basis van de ontvangen subsidieaanvragen 2026 is geïnventariseerd of het subsidieplafond toereikend is danwel bijgesteld dient te worden. Hierbij is ook rekening gehouden met de wensen 85 t/m 89 en 96 zoals opgenomen in bijlage 1 "Totaal niet verwerkte wensen" in de Nota Kaders. Dit leidt tot een bijstelling van €55.000.
Minimabeleid (€ 26.000 nadeel in 2026, oplopend tot € 81.000)
Op 15 april 2025 heeft de raad het Breed Minimabeleid 2025-2027 vastgesteld. Welke in lijn is met het college- en raadsprogramma. Met het Breed Minimabeleid 2025-2027 wordt ingezet op het vergroten van het bereik van onze minimaregelingen. In de periode van 2025 tot en met 2027 zullen er meerdere acties ondernomen worden om deze doelstelling te realiseren. Met de verwachte toename van het bereik van de minimaregelingen nemen ook de uitgaven toe t.o.v. eerdere jaren. Er wordt een toename van 10% verwacht van het aantal inwoners dat gebruik maakt van de regelingen. Er wordt geïnvesteerd in het verbeteren van zowel de interne als externe communicatie. Daarnaast wordt de toegankelijkheid van de minimaregelingen verbeterd en wordt ingezet op het harmoniseren van regelingen tussen de drie gemeenten.
De bijraming is een direct gevolg van het vaststellen van het breed minimabeleid bedoeld om het aantal daadwerkelijk gebruikte regelingen te kunnen bekostigen, niet voor overige kosten zoals communicatie. De ophoging is een aanvulling op het al aangenomen amendement, omdat de kosten die tijdens de Kadernota besproken zijn en waar het amendement op ingediend is een schatting waren. Nu het beleid er definitief ligt en er een uitvoeringsplan opgesteld wordt, is er een meer realistische raming gemaakt. Dit leidt tot een meerjarige bijstelling van € 81.000. Voor jaarschijf 2026 kan een bedrag van € 55.000 nog gedekt worden uit de middelen van het Corona Herstelplan.
Individuele studietoeslag (€ 20.000 nadeel)
Er is sinds 2024 een duidelijke toename zichtbaar van het gebruik van de individuele studietoeslag. Dit doordat er meer bekendheid is gekomen over de regeling waardoor meer mensen de regeling kennen en aanvragen en er in 2022 een aanpassing in de wetgeving is geweest (vermogenstoets is eruit gegaan). Deze ontwikkeling (de stijging in beroep op de toeslag) is landelijk zichtbaar. Het verstrekken van de studietoeslag is verplicht en W&I voerde dit al uit. De toeslag vloeit voort uit de Participatiewet en deze wetgeving biedt geen ruimte om hiervan af te wijken. Daarom wordt het budget met € 20.000,- opgehoogd.
Kunstgrasveld en kleedkamers SVV ( € 60.000 nadeel vanaf 2027)
Voetbalvereniging SV Valkenswaard kent een sterke ledengroei, waardoor de afgelopen jaren een tekort is ontstaan aan kleedcapaciteit en veldruimte. Conform de door de Raad aangenomen motie wordt voorgesteld te investeren in extra kleedlokalen en een extra kunstgrasveld, zodat de vereniging toekomstbestendig wordt en sportdeelname kwalitatief kan worden gefaciliteerd.
De bestaande kleedlokalen zijn momenteel eigendom van de vereniging. In lijn met het gemeentelijk beleid is het wenselijk deze op termijn in gemeentelijk eigendom te brengen, zodat een eenduidige eigendomssituatie ontstaat en SVV gelijk wordt behandeld aan andere buitensportverenigingen. Hiervoor is echter nader onderzoek nodig naar de staat, onderhoudsbehoefte, verduurzamingsopgave en juridische overdracht. Op basis daarvan kan een verantwoord advies worden uitgebracht. De financiële effecten die hieruit voortvloeien worden, zodra bekend, verwerkt in de daaropvolgende P&C-producten. Voor de realisatie van de extra kleedlokalen en het extra kunstgrasveld worden kredieten geraamd van respectievelijk €380.000 en €750.000.
Kleedlokalen TVV ( € 22.000 nadeel van 2027)
De kleedlokalen van Tennisvereniging Valkenswaard (ca. 1.500 leden) zijn op dit moment eigendom van de vereniging. Door onvoorziene lekkageproblematiek met bijkomende renovatiekosten komt TVV echter in financiële problemen en heeft de vereniging de gemeente om ondersteuning gevraagd. Conform de eerdere toezegging dat de gemeente in zo’n situatie zou meedenken, is ondersteuning nu aan de orde. Het voorstel is om de kleedlokalen te deprivatiseren en terug te brengen in gemeentelijk eigendom. Daarmee kan de gemeente de renovatie zelf uitvoeren en aansluitend huur in rekening brengen bij TVV, conform het buitensporttarievenbeleid. Zo wordt de investering beleidsmatig ingepast en ontstaat een structurele inkomstenstroom die bijdraagt aan de dekking van de kosten. Daarnaast is het vanuit juridisch oogpunt aangewezen dat de gemeente opdrachtgever wordt. Als TVV de renovatie zou laten uitvoeren en het eigendom daarna zou overdragen, kan dit de indruk wekken dat aanbestedingsregels worden omzeild. Met een krediet van €304.000 kan dit traject worden uitgevoerd. De werkzaamheden starten begin 2026 en het doel is deze voor het nieuwe tennis- en padelseizoen afgerond te hebben. Hiermee wordt de continuïteit van een grote sportvereniging veiliggesteld en wordt duurzame inpassing gerealiseerd in de gemeentelijke sport- en vastgoedkaders.
Verbonden partijen
Bij de realisering van de doelstellingen van programma Samen zorgen wij voor Valkenswaard zijn betrokken: de gemeenschappelijke gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost Brabant (GGD) en het werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (Ergon). Voor aanvullende informatie per partij wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.