Programma 1. Samen zorgen wij voor Valkenswaard

Programma 1 algemene informatie

Terug naar navigatie - Programma 1. Samen zorgen wij voor Valkenswaard - Programma 1 algemene informatie
Product Portefeuillehouder Team
Paradijs voor opgroeiende kinderen A.J.F. Potters Sociaal en economisch beleid
M.H. Theus
Verbonden met elkaar B.F.B.J. Bots Sociaal en economisch beleid
H.J. Looijen
R.A.J. Pijnenburg
M.H. Theus
Oog voor iedereen B.F.B.J. Bots Sociaal en economisch beleid
A.J.F. Potters
M.H. Theus
Actief in beweging B.F.B.J. Bots Sociaal en economisch beleid
A.J.F. Potters
R.A.J. Pijnenburg
M.H. Theus

1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen - Wat willen we bereiken?

1.1.1 Onderwijsachterstanden vroegtijdig aanpakken

Terug naar navigatie - 1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen - Wat willen we bereiken? - 1.1.1 Onderwijsachterstanden vroegtijdig aanpakken

We sporen onderwijsachterstanden vroegtijdig op en pakken deze aan. Zodat kinderen beter kunnen meekomen met hun leeftijdsgenoten en een kansrijkere jeugd krijgen. Armoede onder jeugd wordt actief gesignaleerd en opgepakt. 

Wat gaan we ervoor doen?

1.1.2 Doorgaande ontwikkellijn

Terug naar navigatie - 1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen - Wat willen we bereiken? - 1.1.2 Doorgaande ontwikkellijn

We realiseren een doorgaande ontwikkellijn. Dit betekent dat we kinderopvang, basisonderwijs en voortgezet onderwijs vloeiend op elkaar laten aansluiten. Daarbij kijken we zoveel mogelijk wijkgericht naar wat nodig is op het gebied van onderwijs, kinderopvang, sport en cultuur.

Wat gaan we ervoor doen?

1.2 Verbonden met elkaar

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.2 Verbonden met elkaar - Wat willen we bereiken?

1.2.1 Behoud sociale cohesie

Terug naar navigatie - 1.2 Verbonden met elkaar - Wat willen we bereiken? - 1.2.1 Behoud sociale cohesie

We zetten actief in op het behoud van een sterke sociale cohesie, zodat onze inwoners kunnen deelnemen aan de vele activiteiten en verenigingen die Valkenswaard heeft en elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen.

Wat gaan we ervoor doen?

1.2.2 Ondersteunen informele netwerken en samenwerking

Terug naar navigatie - 1.2 Verbonden met elkaar - Wat willen we bereiken? - 1.2.2 Ondersteunen informele netwerken en samenwerking

Hiervoor blijven we informele netwerken en samenwerking ondersteunen, met directe partners en professionals en vrijwilligers onderling. Dit trekken we ook breder, om zo onderwijs, wonen, sport, cultuur en economie intensiever bij het sociaal domein te betrekken.

Wat gaan we ervoor doen?

1.2.5 Extra aandacht voor ondermijnende digitale criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.2 Verbonden met elkaar - Wat willen we bereiken? - 1.2.5 Extra aandacht voor ondermijnende digitale criminaliteit

We hebben extra aandacht voor de thema’s ondermijnende en digitale criminaliteit en brengen dit ook over aan onze inwoners, ondernemers en publiek-private samenwerkingsverbanden. Goede onderlinge verbondenheid heeft hierop een preventieve uitwerking.

Wat gaan we ervoor doen?

1.3 Oog voor iedereen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken?

1.3.1 Positieve gezondheid

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.1 Positieve gezondheid

We gaan uit van het principe van ‘positieve gezondheid’. We kijken daarbij naar wat mensen wél kunnen en wat zij daarvoor nodig hebben; gezondheid is meer dan alleen ‘niet ziek zijn’. We werken steeds meer preventief en zetten de middelen van SPUK Gala in om aan alle punten van positieve gezondheid aandacht te geven.

 

Wat gaan we ervoor doen?

1.3.2 Preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.2 Preventie en vroegsignalering

De kern van ons beleid is preventie en vroegsignalering ter voorkoming van armoede, schulden, eenzaamheid, gezondheidsproblemen en een (gespecialiseerde) zorgvraag. We stellen een nieuw, integraal, preventief armoedebeleid op voor onze gemeente. 

Wat gaan we ervoor doen?

1.3.4 Ontwikkelen en transformeren gespecialiseerde jeugdhulp

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.4 Ontwikkelen en transformeren gespecialiseerde jeugdhulp

We gaan aan de slag met het ontwikkelen en transformeren van het lokaal en regionaal stelsel van (gespecialiseerde) jeugdhulp, zodat deze passend en toekomstbestendig wordt en we zetten in op jeugdwerk.

Wat gaan we ervoor doen?

1.3.5 Wmo beheersbaar krijgen

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.5 Wmo beheersbaar krijgen

We ontwikkelen specifieke maatregelen om de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) beheersbaar te krijgen als gevolg van het abonnementstarief en de vergrijzing.

Wat gaan we ervoor doen?

1.3.6 Grip individuele voorzieningen Wmo

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.6 Grip individuele voorzieningen Wmo

We zetten in op meer grip krijgen op individuele voorzieningen en op de doorontwikkeling van het aanbod aan dagbesteding en begeleiding. 

Wat gaan we ervoor doen?

1.3.7 Innovatieve ontwikkelingen technologie en netwerkversterking

Terug naar navigatie - 1.3 Oog voor iedereen - Wat willen we bereiken? - 1.3.7 Innovatieve ontwikkelingen technologie en netwerkversterking

We zetten in op innovatieve ontwikkelingen, technologie en netwerkversterking binnen de (informele) zorg. Vrijwilligers, mantelzorgers en andere zorgverleners worden actief ondersteund en gewaardeerd. Zodat zij gemotiveerd blijven en dat extra steentje kunnen bijdragen aan de zorg die nodig is in een tijd waarin 
steeds meer ouderen leven. We verkennen o.a. de mogelijkheden van leefcirkels.

Wat gaan we ervoor doen?

1.4 Actief in beweging

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.4 Actief in beweging - Wat willen we bereiken?

1.4.3 Openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen

Terug naar navigatie - 1.4 Actief in beweging - Wat willen we bereiken? - 1.4.3 Openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen

We werken aan een openbare ruimte die jong en oud op een laagdrempelige manier uitnodigt om (samen) te  bewegen en te ontmoeten. Dit zie je terug in goede fietspaden, speeltuintjes en pleintjes waar je een snelle workout kunt doen.

Wat gaan we ervoor doen?

Wat mag programma 1 kosten?

Wat mag programma 1 kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag programma 1 kosten? - Wat mag programma 1 kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2024 Begroting 2025 (incl klad en wijzigingen) Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028 Primitieve begroting 2029
Lasten
1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard
1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen 5.017 5.498 4.915 5.017 6.236 6.137
1.2 Verbonden met elkaar 2.766 1.544 1.598 1.285 1.284 1.282
1.3 Oog voor iedereen 44.284 43.930 44.338 43.912 43.452 43.413
1.4 Actief in beweging 8.572 5.867 5.742 5.998 5.991 5.999
Totaal 1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard 60.638 56.838 56.592 56.212 56.963 56.831
Baten
1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard
1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen 597 612 740 999 1.009 1.009
1.2 Verbonden met elkaar 2.695 609 546 546 546 546
1.3 Oog voor iedereen 10.770 9.926 9.919 9.529 9.529 9.529
1.4 Actief in beweging 1.923 2.238 1.889 1.695 1.694 1.694
Totaal 1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard 15.984 13.386 13.094 12.770 12.779 12.779
Saldo voor bestemming -44.655 -43.453 -43.498 -43.442 -44.184 -44.052
Stortingen
1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard 535 115 115 115 115 115
Onttrekkingen
1 Samen zorgen wij voor Valkenswaard 1.736 1.271 282 142 127 141
Mutaties reserves 1.201 1.156 167 27 12 26

Ontwikkelingen programma 1

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen programma 1 - Ontwikkelingen

Hieronder zijn de ontwikkelingen van programma 1 gepresenteerd. In onderstaande tabel staan de ontwikkelingen van de Nota kaders 2026 - 2029, amendementen van de nota kaders 2026-2029 en de ontwikkelingen van de Programmabegroting 2026-2029 weergegeven.  Voor een toelichting naar de mutaties van de Nota Kaders verwijzen we naar dat document. Als er ten opzichte van de Nota Kaders nog mutaties op deze posten hebben voorgedaan worden deze toegelicht. De ontwikkelingen van de Programmabegroting 2026-2029 zijn eveneens toegelicht onder de tabel.

bedragen x € 1.000
Omschrijving 2026 2027 2028 2029
Ontwikkelingen Nota Kaders 2026 - 2029
Verwerking SPUK GALA uitgaven -12 0 0 0
Verwerking SPUK GALA inkomsten 12 0 0 0
Nieuwbouw de Vets uitgaven 24 24 24 24
Nieuwbouw de Vets inkomsten 6 6 6 6
Servicekosten Belleman 36 36 36 36
Vrijval post inhuur sportief Valkenswaard 28 28 28 28
Bijstelling inkomsten sportief Valkenswaard -25 -25 -25 -25
Huurinkomsten de Vets 1 1 0 0
Omzetting wijknetwerkers -155 -155 -155 -155
Meerjarenraming Veilig Thuis -37 -37 -37 -37
Verwerking raadsvoorstel Coronaherstelplan 113 0 0 0
Verwerking raadsvoorstel Coronaherstelplan (nieuw) -120 0 0 0
Mutatie dekking uit reserve 7 0 0 0
Overeenkomst Jeugzorg Plus -81 -81 -81 -81
Overeenkomst Samen voor Jeugd -23 -28 -33 -37
Overeenkomst 21 voor de Jeugd -50 -50 -50 -50
Jeugdzorgkosten voor specialistische jeugdhulp -300 -300 -300 -300
Op te nemen subsidieclusters** -218 -508 -763 -1.049
Speelvoorzieningen uitgaven 0 0 -9 -23
Speelvoorzieningen dekking reserve 0 0 9 23
Participatie Ergon -122 -129 -135 -141
SPUK inburgering uitgaven -558 -558 -558 -558
SPUK inburgering inkomsten 558 558 558 558
WMO voorzieningen - Begeleiding: Structureel effect jaarrekening 2024 200 200 200 200
WMO voorzieningen - Begeleiding: Indexering 2026 -78 -78 -78 -78
WMO voorzieningen - Hulpmiddelen: Indexering 2026 -23 -23 -23 -23
Toezicht en inspectie kinder- en gastouderopvang -10 -10 -10 -10
Consulenten Jeugd in ISR in eigen dienst nemen 5,6 fte - loonkosten 522 522 522 522
Consulenten Jeugd in ISR in eigen dienst nemen 5,6 fte- dekking vanuit subsidiecluster -522 -522 -522 -522
Investering in preventie en toegang Jeugdzorg -250 -250 0 0
Ontmoeten in Geenhoven uitfasering 35 35 35 35
Participatie, dekking uit subsidie 50 50 50 50
Onderbrengen subsidie Cordaad aan SPUK Inburgering 25 25 25 25
WMO voorzieningen - Huishoudelijke ondersteuning 100 100 100 100
Bijstelling inkomsten binnensporttarieven 20 20 20 20
Huurinkomsten kinderopvang 160 160 160 160
Natuurspeeltuin -4 -4 -4 -4
Wijziging Buitensport MIP 0 26 -1 7
Verbonden partij GGD -62 -62 -62 -62
Verbonden partij Ergon -72 -72 -72 -72
Amendement Nota Kaders 2026 - 2029
Minimabeleid -60 -60 -60 -60
Led lampen AVV 0 -3 -3 -3
Led lampen TWC de Kempen 0 -4 -4 -4
Ontwikkelingen begroting 2026 - 2029
WMO verzekeringen 7 7 7 7
IHP jaarschijf 2029-2030 0 0 0 -38
Zwembad Wedert buitenbad 0 -17 -17 -17
Amendement Sport- en Cultuurfonds voor volwassenen 0 -25 -25 -25
Reiskosten inburgering -134 -134 -134 -134
Corrigeren participatie, dekking uit subsidie 0 -50 -50 -50
Inkomsten collectief vervoer 38 38 38 38
0,5 fte jeugdconsulent vanuit inhuurbudget KCZ 0 0 0 0
Subsidie cluster** -55 -55 -55 -55
Minimabeleid -26 -81 -81 -81
Individuele studietoeslag -20 -20 -20 -20
Kunstgrasvelden en kleedkamers SVV 6 -60 -60 -60
Kleedlokalen TVV 1 -22 -22 -22
Totaal -1.069 -1.588 -1.631 -1.957
* Deze bedragen zijn in de nota kaders per abuis in een ander programma gepresenteerd.
** Deze post heeft betrekking op meerdere programma's maar is gepresenteerd onder programma 1.

Toelichting ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen programma 1 - Toelichting ontwikkelingen

WMO verzekeringen (€ 7.000 voordeel)
Dit betreft een administratieve wijziging. Gezien het bedrag wordt deze ontwikkeling niet verder toegelicht. 

IPH jaarschijf 2029-2030 (€ 38.000 nadeel in 2029)
In het verleden is het integraal huisvesting plan vastgesteld. De financiële planning van dit voorstel is voor de jaarschijven 2029-2030 toegevoegd in de begroting conform planning van het IHP. 

Zwembad Wedert buitenbad (€ 17.000 nadeel vanaf 2027)
Voor het renoveren van het buitenbad Wedert zijn er twee opties namelijk; het coaten van het buitenbad of het gebruik van folie. In voorgaande jaren is uitgegaan van coaten. Dit betreft op korte termijn een lagere investering dan folie, maar de levensduur van folie is langer en daarmee op lange termijn folie een duurzamere oplossing. Daarom wordt het krediet opgehoogd met € 275.000. Gezien de voorgaande kapitaallasten niet juist in de begroting waren verwerkt, heeft dit voorstel toch een negatief effect op de bandbreedte van € 17.000, maar per is het feitelijk een goedkopere en duurzamere optie.  

Amendement Sport- en Cultuurfonds voor volwassenen (€ 25.000 nadeel vanaf 2027)
Sinds 1 januari 2025 is de gemeente Valkenswaard aangesloten bij het volwassenenfonds Sport en Cultuur. Het gaat hier om pilot met een looptijd van 2 jaar, waarvoor incidentele middelen beschikbaar zijn gesteld vanuit de SPUK GALA . Voor structurele voortzetting van deze regeling binnen het het breed minimabeleid is een structureel budget noodzakelijk van € 25.000,- vanaf begrotingsjaar 2027. 

Reiskosten inburgering (€ 134.000 nadeel)
Personen die een re-integratietraject volgen krijgen reiskosten vergoed en inburgeraars die reiskosten maken voor hun inburgeringstraject krijgen deze eveneens vergoed. Deze lijn is doorgetrokken. Tot 2024 werden deze reiskosten voor de inburgeringstrajecten ten laste gebracht van de SPUK-inburgering. Bij de controle voor de jaarrekening 2024 is door de nieuwe accountant gesteld dat deze kosten niet meer via de SPUK-inburgering gedeclareerd mogen worden bij het Rijk. Het betreft hier geen nieuw beleid en geen nieuwe wetgeving, het betreft hier een correctie bij het uitvoeren van reeds bestaand beleid. We mogen (met terugwerkende kracht vanaf 2024) de reiskosten niet meer via de SPUK- inburgering declareren. Dit betekent dat dit vanuit de algemene middelen bekostigd moet worden vanaf 2024. Vanaf de begroting van  2026 wordt dit begroot. 
Het al dan niet verstekken van de reiskosten betreft een beleidsvrijheid, echter inwoners in reguliere re-integratietrajecten krijgen wel reiskostenvergoeding. Als ervoor gekozen wordt om de reiskosten voor inwoners in inburgeringstrajecten niet te vergoeden, zouden de mensen in de inburgeringstrajecten benadeeld worden t.o.v. de regulieren trajecten. Er is geen andere mogelijkheid deze kosten te dekken. Bij een eventuele actualisatie van de voorwaarden voor de SPUK-inburgering zal gekeken worden wat de mogelijkheden zijn om deze reiskosten alsnog onder de subsidie te brengen. 
Bij de berekening van de reiskosten is er gekeken naar kostenbesparing en is deze doorgevoerd. De reiskosten zijn berekend op basis van het goedkoopste buskaartje maal het aantal inburgeraars. Dit komt neer op een begroot bedrag van € 134.000 (€ 1.152 maal 116 personen).

Correctie participatie, dekking uit subsidie (€ 50.000 nadeel vanaf 2027)
In de Nota Kader is onder de gepresenteerde bezuinigingen van hoofdstuk 1 een structurele bezuiniging van € 50.000,- opgenomen voor de re-integratiemiddelen (participatiebudget). Dit is het budget welke ingezet wordt om trajecten gericht op re-integratie te bekostigen. Deze subsidie moet nog door het projectbureau ESF goedgekeurd worden. Het gaat hier om een incidentele subsidieaanvraag voor begrotingjaar 2026. Voor 2027 en verder dient dit afgeraamd te worden. 

Inkomsten collectief vervoer (€ 38.000 voordeel)
Voor cliënten die worden vervoerd met de Taxbus geldt dat zij per zone een eigen bijdrage betalen. Deze inkomsten van €38.000 zijn de afgelopen jaren niet begroot.

0,5 fte jeugdconsulent vanuit inhuurbudget KCZ (budgetneutraal)
In de Nota Kaders is reeds vastgesteld dat de consulenten jeugd per 2026 in dienst komen bij de gemeente Valkenswaard, waar zij nu via subsidierelaties worden ingezet. In de Nota kaders is 5,6 fte vastgesteld, dit kan worden uitgebreid naar de huidige en benodigde inzet van 6,1 fte. Dekking hiervoor zit binnen de begroting in de uitvoeringskosten jeugd. Door deze toe te voegen aan dit budget, kunnen we binnen begroting de consulenten met het huidige aantal fte’s in dienst nemen. Hiermee is het een uitbreiding van de formatie van 0,5 FTE. 

Subsidie cluster (€ 55.000 nadeel)
Op basis van de ontvangen subsidieaanvragen 2026 is geïnventariseerd of het subsidieplafond toereikend is danwel bijgesteld dient te worden. Hierbij is ook rekening gehouden met de wensen 85 t/m 89 en 96 zoals opgenomen in bijlage 1 "Totaal niet verwerkte wensen" in de Nota Kaders. Dit leidt tot een bijstelling van €55.000.

Minimabeleid (€ 26.000 nadeel in 2026, oplopend tot € 81.000)
Op 15 april 2025 heeft de raad het Breed Minimabeleid 2025-2027 vastgesteld. Welke in lijn is met het college- en raadsprogramma. Met het Breed Minimabeleid 2025-2027 wordt ingezet op het vergroten van het bereik van onze minimaregelingen. In de periode van 2025 tot en met 2027 zullen er meerdere acties ondernomen worden om deze doelstelling te realiseren. Met de verwachte toename van het bereik van de minimaregelingen nemen ook de uitgaven toe t.o.v. eerdere jaren. Er wordt een toename van 10% verwacht van het aantal inwoners dat gebruik maakt van de regelingen. Er wordt geïnvesteerd in het verbeteren van zowel de interne als externe communicatie. Daarnaast wordt de toegankelijkheid van de minimaregelingen verbeterd en wordt ingezet op het harmoniseren van regelingen tussen de drie gemeenten. 
De bijraming is een direct gevolg van het vaststellen van het breed minimabeleid bedoeld om het aantal daadwerkelijk gebruikte regelingen te kunnen bekostigen, niet voor overige kosten zoals communicatie.  De ophoging is een aanvulling op het al aangenomen amendement, omdat de kosten die tijdens de Kadernota besproken zijn en waar het amendement op ingediend is een schatting waren. Nu het beleid er definitief ligt en er een uitvoeringsplan opgesteld wordt, is er een meer realistische raming gemaakt.  Dit leidt tot een meerjarige bijstelling van € 81.000. Voor jaarschijf 2026 kan een bedrag van € 55.000 nog gedekt worden uit de middelen van het Corona Herstelplan. 

Individuele studietoeslag (€ 20.000 nadeel)
Er is sinds 2024 een duidelijke toename zichtbaar van het gebruik van de individuele studietoeslag. Dit doordat er meer bekendheid is gekomen over de regeling waardoor meer mensen de regeling kennen en aanvragen en er in 2022 een aanpassing in de wetgeving is geweest (vermogenstoets is eruit gegaan). Deze ontwikkeling (de stijging in beroep op de toeslag) is landelijk zichtbaar. Het verstrekken van de studietoeslag is verplicht en W&I voerde dit al uit. De toeslag vloeit voort uit de Participatiewet en deze wetgeving biedt geen ruimte om hiervan af te wijken. Daarom wordt het budget met € 20.000,- opgehoogd.

Kunstgrasveld en kleedkamers SVV ( € 60.000 nadeel vanaf 2027)
Voetbalvereniging SV Valkenswaard kent een sterke ledengroei, waardoor de afgelopen jaren een tekort is ontstaan aan kleedcapaciteit en veldruimte. Conform de door de Raad aangenomen motie wordt voorgesteld te investeren in extra kleedlokalen en een extra kunstgrasveld, zodat de vereniging toekomstbestendig wordt en sportdeelname kwalitatief kan worden gefaciliteerd.
De bestaande kleedlokalen zijn momenteel eigendom van de vereniging. In lijn met het gemeentelijk beleid is het wenselijk deze op termijn in gemeentelijk eigendom te brengen, zodat een eenduidige eigendomssituatie ontstaat en SVV gelijk wordt behandeld aan andere buitensportverenigingen. Hiervoor is echter nader onderzoek nodig naar de staat, onderhoudsbehoefte, verduurzamingsopgave en juridische overdracht. Op basis daarvan kan een verantwoord advies worden uitgebracht. De financiële effecten die hieruit voortvloeien worden, zodra bekend, verwerkt in de daaropvolgende P&C-producten. Voor de realisatie van de extra kleedlokalen en het extra kunstgrasveld worden kredieten geraamd van respectievelijk €380.000 en €750.000.

Kleedlokalen TVV ( € 22.000 nadeel van 2027)
De kleedlokalen van Tennisvereniging Valkenswaard (ca. 1.500 leden) zijn op dit moment eigendom van de vereniging. Door onvoorziene lekkageproblematiek met bijkomende renovatiekosten komt TVV echter in financiële problemen en heeft de vereniging de gemeente om ondersteuning gevraagd. Conform de eerdere toezegging dat de gemeente in zo’n situatie zou meedenken, is ondersteuning nu aan de orde. Het voorstel is om de kleedlokalen te deprivatiseren en terug te brengen in gemeentelijk eigendom. Daarmee kan de gemeente de renovatie zelf uitvoeren en aansluitend huur in rekening brengen bij TVV, conform het buitensporttarievenbeleid. Zo wordt de investering beleidsmatig ingepast en ontstaat een structurele inkomstenstroom die bijdraagt aan de dekking van de kosten. Daarnaast is het vanuit juridisch oogpunt aangewezen dat de gemeente opdrachtgever wordt. Als TVV de renovatie zou laten uitvoeren en het eigendom daarna zou overdragen, kan dit de indruk wekken dat aanbestedingsregels worden omzeild.  Met een krediet van €304.000 kan dit traject worden uitgevoerd. De werkzaamheden starten begin 2026 en het doel is deze voor het nieuwe tennis- en padelseizoen afgerond te hebben. Hiermee wordt de continuïteit van een grote sportvereniging veiliggesteld en wordt duurzame inpassing gerealiseerd in de gemeentelijke sport- en vastgoedkaders. 

Verbonden partijen
Bij de realisering van de doelstellingen van programma Samen zorgen wij voor Valkenswaard zijn betrokken: de gemeenschappelijke gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost Brabant (GGD) en het werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (Ergon). Voor aanvullende informatie per partij wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.