Programma 5. Samen in dienst van Valkenswaard

5.1 Organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1 Organisatie - Wat willen we bereiken?

5.1.4. Binden en boeien

Terug naar navigatie - 5.1 Organisatie - Wat willen we bereiken? - 5.1.4. Binden en boeien

We zullen onze strategie voor het binnenhalen en binden van medewerkers aan moeten passen aan de huidige arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld door ons meer te richten op het binnenhalen van medewerkers met beperkte ervaring die we zelf opleiden in junior-senior combinaties. Ontwikkeling van onze medewerkers is essentieel in deze arbeidsmarkt. 

Wat gaan we ervoor doen?

5.2 Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Dienstverlening - Wat willen we bereiken?

5.3 Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3 Financiën - Wat willen we bereiken?

Wat mag programma 5 kosten?

Wat mag programma 5 kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag programma 5 kosten? - Wat mag programma 5 kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2024 Begroting 2025 (incl klad en wijzigingen) Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028 Primitieve begroting 2029
Lasten
5 Samen in dienst van Valkenswaard
5.1 Organisatie 4.509 4.579 5.091 5.147 5.147 5.134
5.2 Dienstverlening 5.139 4.892 4.959 4.958 4.957 4.956
5.3 Financien 1.354 1.417 1.845 3.797 5.712 7.821
Totaal 5 Samen in dienst van Valkenswaard 11.001 10.888 11.896 13.903 15.816 17.912
Baten
5 Samen in dienst van Valkenswaard
5.1 Organisatie 558 413 481 481 481 481
5.2 Dienstverlening 1.183 903 1.107 1.111 1.114 1.114
5.3 Financien 5.359 5.566 6.130 6.279 6.429 6.704
Totaal 5 Samen in dienst van Valkenswaard 7.100 6.882 7.718 7.870 8.024 8.299
Saldo voor bestemming -3.901 -4.007 -4.178 -6.033 -7.792 -9.613
Stortingen
5 Samen in dienst van Valkenswaard
5.0 Mutaties reserves programma 5 122 120 0 0 0 0
Onttrekkingen
5 Samen in dienst van Valkenswaard
5.0 Mutaties reserves programma 5 901 305 0 0 0 0
Mutaties reserves 779 185 0 0 0 0

Ontwikkelingen programma 5

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen programma 5 - Ontwikkelingen

Hieronder zijn de ontwikkelingen van programma 5 gepresenteerd. In onderstaande tabel staan de ontwikkelingen van de Nota kaders 2026 - 2029 en de ontwikkelingen van de Programmabegroting 2026-2029, amendementen van de nota kaders 2026-2029  weergegeven.  Voor een toelichting naar de mutaties van de Nota Kaders verwijzen we naar dat document. Als er ten opzichte van de Nota Kaders nog mutaties op deze posten hebben voorgedaan worden deze toegelicht. De ontwikkelingen van de Programmabegroting 2026-2029 zijn eveneens toegelicht onder de tabel. Ook de ontwikkelingen  van overhead, algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien en de vennootschapsbelasting worden onder dit programma weergegeven. 

bedragen x € 1.000
Omschrijving 2026 2027 2028 2029
Ontwikkelingen Nota Kaders 2026 - 2029
Septembercirculaire 2024 0 0 0 0
Decembercirculaire 2024 149 249 349 450
Vrijval gealloceerde middelen 147 147 147 147
Honoraria accountant -27 -27 -27 -27
Bijstelling budget KCO -13 -13 -13 -13
Bijstelling personeelsbudget -20 -20 -20 -20
Bijstelling opslag ziektevervanging, opleiding en overige personeelskosten -321 -321 -321 -321
Verwerking raadsvoorstel Coronaherstelplan (nieuw) -63 0 0 0
Mutatie dekking uit reserve 63 0 0 0
Rentebaten 20 20 20 20
Budget trainees 70 70 70 70
Parkeren 50 50 50 50
Vrijval collegebudget 424 0 0 0
Vrijval storting bedrijfsmiddelen 50 50 50 50
Natuurlijk verloop personeel 0 100 200 300
Herstel indexatie OZB naar tarief 2026 273 273 273 273
Indexatie Jeugdzorgkosten* -336 -718 -1.053 -1.429
Taakstelling jeugdzorgkosten* 297 628 920 1.296
Indexatie Jeugdzorgkosten dekking uit stelpost* 39 90 133 133
Vrijval stelpost sociaal domein* 43 99 147 147
vrijval stelpost indexering subsidierelaties* 186 428 637 637
WMO voorzieningen - Huishoudelijke ondersteuning - Indexering 2026* -90 -90 -90 -90
WMO voorzieningen taakstelling* 90 453 772 1.129
WMO voorzieningen totaal - Indexering meerjarig* 0 -363 -682 -1.039
Verduurzaming Vastgoed kapitaalslasten* 0 -79 -133 -153
Verduurzaming Vastgoed dekking reserve/energielasten* 0 0 55 75
Verbonden partij VRBZO -161 -161 -161 -161
Veronden partij Cure 0 0 0 0
Verbonden partij A2 samenwerking -706 -706 -706 -706
Indexatie verbonden partijen totaal 0 -812 -1.525 -2.324
Vrijval oude stelpost indexatie 471 1.069 1.601 1.601
Amendement Nota Kaders 2026 - 2029
Energieopslagsysteem investering 7 7 7 7
Energieopslagsysteem lagere energielasten -7 -7 -7 -7
Ontwikkelingen begroting 2026 - 2029
Bijstellen overhead A2 -69 194 194 194
Bijstelling verbonden partijen 48 -42 -63 -63
WEP wet elektronische publicaties -12 -12 -12 -12
Budget luchtfoto's kco -14 -14 -14 -14
Indexering loonkosten (laatste jaarschijf) 0 -330 -424 -1.510
Indexering leges (algemeen) 0 0 0 275
Totaal 588 212 374 -1.035
* Deze bedragen zijn in de nota kaders per abuis in een ander programma gepresenteerd.
** Deze post heeft betrekking op meerdere programma's maar is gepresenteerd onder programma 5.

Toelichting ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen programma 5 - Toelichting ontwikkelingen

Bijstelling overhead A2 (€ 69.000 nadeel in 2026, € 194.000 voordeel van 2027)
Meerjarig was in de begroting een structureel te hoog bedrag opgenomen voor de bijdrage aan de A2. Met de nieuwe begroting 2026 en de meerjarige doorrekening kan een bedrag van € 194.000 meerjarig vrijvallen. In jaarschijf 2026 moet nog een post bijgeraamd worden. 

Bijstelling verbonden partijen (€ 48.000 voordeel in 2026, aflopend tot € 63.000 nadeel in 2029)
In de Nota Kaders 2026-2029 is per abuis een onjuiste weergave gegeven van de stelpost verbonden partijen. Met deze bij-/aframing loopt de stelpost indexatie verbonden partijen weer in lijn.

WEB (wet elektronische publicaties) (€ 12.000 nadeel)
Dit betreffen jaarlijkse kosten die nog niet structureel begroot waren in de begroting. 

Budget luchtfoto's KCO (€ 14.000 nadeel)
Dit betreffen jaarlijkse kosten die nog niet structureel begroot waren in de begroting. 

Indexering loonkosten (€ 330.00 nadeel in 2027, oplopend tot € 1.510.000 nadeel in 2029)
De stelpost indexering loonkosten is in lijn gebracht met de indexering zoals gemeld in de Nota kaders 2026-2029. 

Indexering leges (algemeen) ( € 275.000 voordeel in 2029)
De stelpost indexering leges is in lijn gebracht met de indexering zoals gemeld in de Nota Kaders 2026-2029. 

Verbonden partijen
Bij de realisering van de doelstellingen van programma Samen in dienst voor Valkenswaard zijn betrokken: de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten (GRSA2), Cure en de veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Voor aanvullende informatie per partij wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.

Wat mag overhead kosten?

Wat mag overhead kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag overhead kosten? - Wat mag overhead kosten?

In dit onderdeel presenteren we de  totale kosten van de overhead. Voor de overhead gebruiken we de volgende definitie: ‘Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Tot de overhead horen alle functies die dit doel dienen. De overheadfuncties staan derhalve niet rechtstreeks ten diensten van de (externe) klant’.

De volgende lasten worden op dit taakveld verantwoord:
- Leidinggevenden primair proces (projectleiding valt hier buiten);
- Financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
- P&O;
- Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement);
- Interne en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie;
- Juridische zaken;
- Bestuurszaken en bestuursondersteuning;
- Informatievoorziening en automatisering (ICT);
- Facilitaire zaken en Huisvesting (inclusief beveiliging);
- DIV;
- Managementondersteuning primair proces.

Tabel wat mag overhead kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag overhead kosten? - Tabel wat mag overhead kosten?
bedragen x € 1.000
Lasten
Programma Rekening 2024 Begroting 2025 (inclusief klad en wijzigingen) Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Overhead 15.787 12.260 16.887 1.684 16.882 16.872
Saldo voor bestemming 15.787 12.260 16.887 1.684 16.882 16.872
Saldo na bestemming 15.787 12.260 16.887 1.684 16.882 16.872

Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?

Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?

Terug naar navigatie - Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op? - Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?

Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten zonder vooraf bepaald bestedingsdoel die de gemeente vrij kan besteden. Buiten de uitkering uit het gemeentefonds gaat het om gemeentebelastingen, deelnemingen/dividend, erfpacht, rente en de verzamelpost overige dekkingsmiddelen. Ze zijn bedoeld voor de uitvoering van programma’s die het vastgestelde beleid van de gemeenteraad uitvoeren. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2024 Begroting 2025 (incl klad en wijzigingen) Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028 Primitieve begroting 2029
Baten
6 Algemene Dekkingsmiddelen
6.1 Algemene Dekkingsmiddelen
60050810 Inkomsten Treasury Activiteiten 105 10 30 30 30 30
60061100 Onroerende zaakbelast woningen eigenaren 5.960 5.904 6.119 6.119 6.119 6.119
60062100 Onroerende zaakbelast nietwoningen eigenaren 1.707 1.720 1.786 1.786 1.786 1.786
60062200 Onroerende zaakbelast niet woningen gebruiker 1.204 1.206 1.253 1.253 1.253 1.253
60064100 Reclamebelasting 86 90 90 90 90 90
60064200 Precariobelasting 69 62 62 62 62 62
60070000 Gemeentefonds 69.379 72.136 73.304 74.912 75.340 77.951
Totaal 6.1 Algemene Dekkingsmiddelen 78.510 81.129 82.644 84.253 84.681 87.292

Wat mag onvoorzien kosten?

Wat mag onvoorzien kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag onvoorzien kosten? - Wat mag onvoorzien kosten?

De gemeente Valkenswaard heeft jaarlijks € 50.000 begroot voor onvoorziene uitgaven. Dit budget kan alleen aangesproken worden als de uitgave voldoet aan de de criteria van de 3 O's. 

  • Onvoorzienbaar;  bij het opstellen van de begroting was deze post nog niet voorzien of te verwachtten;
  • Onontkoombaar; de kosten moeten gemaakt worden, vanwege (wettelijke) verplichtingen;
  • Onuitstelbaar; de kosten moeten in het lopende jaar betaald worden. Er is geen andere optie dan de kosten nu te betalen.

In de P&C-producten wordt melding gemaakt van het eventueel inzetten van deze post. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2024 Begroting 2025 (incl klad en wijzigingen) Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028 Primitieve begroting 2029
Lasten
9 Onvoorzien
9.1 Onvoorzien
60080200 Onvoorziene uitgaven 0 50 50 50 50 50

Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?

Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag de vennootschapsbelasting kosten? - Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?

In dit onderdeel presenteren we de lasten van de te betalen vennootschapsbelasting. Vanaf 2016 betalen gemeenten en andere overheden vennootschapsbelasting (Vpb) over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken. De invoering ervan leidt tot een fiscale afsplitsing van de ondernemersactiviteiten. De nieuwe wet bepaalt dat concurrerende en/of op winst gerichte ondernemingsactiviteiten van overheden vanaf 1 januari 2016 voortaan belastingplichtig zijn. 

Uit de inventarisatie van de gemeentelijke activiteiten is gebleken dat de volgende activiteiten onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting. Deze zijn niet objectief vrijgesteld.
-    Grondexploitaties
-    Bedrijfsafval
-    Rioolaansluitingen

Het te betalen bedrag aan vennootschapsbelasting is onzeker.  Het is afhankelijk van de definitieve resultaten over 2025, of er in 2026 sprake is van een Vpb-last. Tot op heden heeft gemeente Valkenswaard gebruik kunnen maken van verrekenbare verliezen, verlieslatende economische activiteiten die in aftrek genomen kunnen worden op de opbrengsten uit de ondernemingsactiviteiten. Bij de Jaarstukken 2025 zal de definitieve Vpb- positie inzichtelijk zijn. Indien noodzakelijk zal er op dat moment ook een raming voor een eventuele Vpb-last opgenomen worden in de P&C-documenten voor 2026 en verder. 

Voor de vennootschapsbelasting op de grondexploitaties wordt indien van toepassing een reservering opgenomen in de Reserve Grondexploitaties en wordt hierin separaat verrekend. In de begroting zijn geen verdere ramingen opgenomen.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Jaarrekening 2024 Begroting 2025 (incl klad en wijzigingen) Primitieve begroting 2026 Primitieve begroting 2027 Primitieve begroting 2028 Primitieve begroting 2029
Lasten
8 Vennootschapsbelasting
8.1 Vennootschapsbelasting
60090000 Vennootschapsbelasting VpB 0 0 0 0 0 0

Verplichte beleidsindicatoren

Verplichte beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte beleidsindicatoren - Verplichte beleidsindicatoren
Omschrijving Bron Realisatie 2023 Realisatie 2024 Begroting 2025 Doelstelling 2026
Absoluut verzuim - Aantal per 1.000 leerlingen VSV kompas 10,00 11,00 <1 <5
Relatief verzuim - Aantal per 1.000 leerlingen VSV kompas 5 8 <8 <8
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) - % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs VSV kompas 1,3% 2,5% 1,4% <2%
Niet-sporters - % Gezondheidsenquête (CBS, RIVM) 47% 43,1% 48% 40%
Banen - Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar LISA 732 732 602 602
Jongeren met een delict voor de rechter - % 12 t/m 21 jarigen Waarstaatjegemeente.nl - CBS Jeugdmonitor 1% 1% 1% ≤1%
Kinderen in uitkeringsgezin - % kinderen tot 18 jaar Waarstaatjegemeente.nl - CBS Jeugdmonitor 4% 4% 4% 4%
Netto arbeidsparticipatie - % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking CBS 70% 72% 73% 72%
Werkloze jongeren - % 16 t/m 22 jarigen Waarstaatjegemeente.nl - CBS Jeugdmonitor 1% 2% 1% 2%
Personen met een bijstandsuitkering - Aantal per 10.000 inwoners CBS 217 208 218 210
Lopende re-integratievoorzieningen - Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar Waarstaatjegemeente.nl - CBS 147 210 175 199
Jongeren met jeugdhulp zonder verblijf - % van alle jongeren tot 18 jaar Waarstaatjegemeente.nl - CBS 15% 16% <11% <15%
Jongeren met jeugdhulp mét verblijf - % van alle jongeren tot 18 jaar CBS 1% 1% <1% <1%
Jongeren met jeugdbescherming - % van alle jongeren tot 18 jaar Waarstaatjegemeente.nl - CBS 1% 1% <1% <1%
Jongeren met jeugdreclassering - % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar Waarstaatjegemeente.nl - CBS NB 0,2 <0,3% <0,3%
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO - Aantal per 1.000 inwoners (exlusief verblijf en opvang) GMSD 790 78 80 80
Verwijzingen Halt - Aantal per 1.000 jongeren www.waarstaatjegemeente.nl 7 10 <70 <7
Winkeldiefstallen - Aantal per 10.000 inwoners www.waarstaatjegemeente.nl 8 9 <15 <15
Geweldsmisdrijven - Aantal per 1.000 inwoners www.waarstaatjegemeente.nl 4 3 <4 <4
Diefstallen uit woning - Aantal per 10.000 inwoners www.waarstaatjegemeente.nl 8 2 <10 <10
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) - Aantal per 1.000 inwoners www.waarstaatjegemeente.nl 5 7 <6 <6
Omvang huishoudelijk restafval - Kg/inwoner CBS 202 206 VANG doelstelling 166
Hernieuwbare elektriciteit - % RWS 16,8% 23,4% 12,5% 12,5%
Nieuw gebouwde woningen - Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen 7 8 9 9
* Destijds werd gerekend met aantallen per 10.000 inwoners