Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026
    1. Blz. 2 Aanbiedingsbrief
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Aanbiedingsbrief
        2. Blz. 6 Beleidsmatige uitgangspunten
        3. Blz. 7 Financiële uitgangspunten
        4. Blz. 8 Financieel beeld
        5. Blz. 9 Tabel financieel beeld
        6. Blz. 10 Foto's
      2. Blz. 11 Programma 1. Samen zorgen wij voor Valkenswaard
        1. Blz. 12 Programma 1 algemene informatie
        2. Blz. 13 1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen
          1. Blz. 14 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 15 1.1.1 Onderwijsachterstanden vroegtijdig aanpakken
              1. Blz. 16 Aanbod VVE-peuterprogramma
              2. Blz. 17 Aandacht voor bestaanszekerheid rond de doelgroep jeugd
              3. Blz. 18 Bestrijden van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kleuters
            2. Blz. 19 1.1.2 Doorgaande ontwikkellijn
              1. Blz. 20 Sterke pedagogische basis
              2. Blz. 21 Universeel sport- en cultuuraanbod voor de jeugd
            3. Blz. 22 1.1.3 Inbedden brede welvaartsagenda
              1. Blz. 23 Internationalisering onderwijs
            4. Blz. 24 1.1.4 Samenwerking scholen en bedrijfsleven
              1. Blz. 25 Duurzame samenwerking op werkgelegenheid
            5. Blz. 26 1.1.5 Goede onderwijshuisvesting
              1. Blz. 27 Concretisering nieuwbouw
        3. Blz. 28 1.2 Verbonden met elkaar
          1. Blz. 29 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 30 1.2.1 Behoud sociale cohesie
              1. Blz. 31 Ondersteuning van diverse activiteiten om samen te bewegen en vitaal te blijven
              2. Blz. 32 Versterken van de positie van mantelzorgers
              3. Blz. 33 Versterking en ondersteuning van netwerken van vrijwilligers
            2. Blz. 34 1.2.2 Ondersteunen informele netwerken en samenwerking
              1. Blz. 35 Evaluatie woonleefcirkel
              2. Blz. 36 Integraal uitvoering geven aan het GALA en IZA
            3. Blz. 37 1.2.3 Betere ondersteuningsstructuur wijken
              1. Blz. 38 Implementatie ondersteuningsstructuur (ondersteuners, netwerkers)
            4. Blz. 39 1.2.4 Wijkgerichte vertaling aanpak
              1. Blz. 40 Opstellen en uitvoeren wijkagenda's
            5. Blz. 41 1.2.5 Extra aandacht voor ondermijnende digitale criminaliteit
              1. Blz. 42 Uitvoering Actieplan Ondermijning
            6. Blz. 43 1.2.6 Menselijke opvang en huisvesting vluchtelingen
              1. Blz. 44 Opvanglocaties
        4. Blz. 45 1.3 Oog voor iedereen
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 1.3.1 Positieve gezondheid
              1. Blz. 48 Gedachtegoed positieve gezondheid als basis voor gemeentebreed beleid
              2. Blz. 49 Sluitende ketenaanpakken
            2. Blz. 50 1.3.2 Preventie en vroegsignalering
              1. Blz. 51 Bijstandsverlening
              2. Blz. 52 Participatiewet in balans
              3. Blz. 53 Uitvoering van GALA
              4. Blz. 54 Vroegsignalering en schulddienstverlening
            3. Blz. 55 1.3.3 Verbeteren toegankelijkheid zorg
              1. Blz. 56 Doorontwikkelen ondersteuningsaanbod in de sociale basis
              2. Blz. 57 Verbeteren informatie en advies in de wijken
              3. Blz. 58 Verbeteren regievoering op de ondersteuningsaanbod van de professionelen partners
            4. Blz. 59 1.3.4 Ontwikkelen en transformeren gespecialiseerde jeugdhulp
              1. Blz. 60 Opgaven uit de Hervormingsagenda Jeugd
              2. Blz. 61 Versterking jongerenwerk
              3. Blz. 62 Vroegtijdig signaleren en oppakken van (zorg)vragen
            5. Blz. 63 1.3.5 Wmo beheersbaar krijgen
              1. Blz. 64 De kracht van inwoners beter benutten om zelf of samen het leven vorm te geven
              2. Blz. 65 Ontwikkelingen abonnementstarief volgen
              3. Blz. 66 Verordening en beleidsregels uitvoeren volgens de bedoeling van de Wmo
            6. Blz. 67 1.3.6 Grip individuele voorzieningen Wmo
              1. Blz. 68 Bijsturen inzet hulpmiddelen
              2. Blz. 69 Borgen van passende ondersteuning voor inwoners met een aantoonbare hulpvraag
              3. Blz. 70 Collectief vervoer opnieuw aanbesteden
              4. Blz. 71 Verkleinen van de afstand tussen maatwerkvoorzieningen en het voorliggend veld door betere afstemming en samenwerking
            7. Blz. 72 1.3.7 Innovatieve ontwikkelingen technologie en netwerkversterking
              1. Blz. 73 Doorontwikkeling van regionale samenwerking binnen het sociale domein
              2. Blz. 74 Onderzoek naar (technische) innovaties in ondersteuning en zorg
            8. Blz. 75 1.3.8 Waar nodig ondersteuning bieden
              1. Blz. 76 Maatwerkondersteuning waar nodig
              2. Blz. 77 Sterke sociale basis
            9. Blz. 78 1.3.9 Armoedebeleid
              1. Blz. 79 Breed minimabeleid
        5. Blz. 80 1.4 Actief in beweging
          1. Blz. 81 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 82 1.4.1 Bevorderen toegang tot sporten en bewegen
              1. Blz. 83 Volwassenfonds Sport en Cultuur
            2. Blz. 84 1.4.2 Diversiteit aan sporten en focussen op breedtesport
              1. Blz. 85 Sportaanbod beweegaanbieders
            3. Blz. 86 1.4.3 Openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen
              1. Blz. 87 1.4.3.B Gebruik bestaande sportparken
              2. Blz. 88 1.4.3.C Speelplaatsen openbaar toegankelijk
              3. Blz. 89 Gebruik voorzieningen openbare ruimte
            4. Blz. 90 1.4.4 Aantrekkelijke multifunctionele sportvoorzieningen
              1. Blz. 91 Aanspreekpunten sportparken
              2. Blz. 92 Sportvoorzieningen op peil
        6. Blz. 93 Wat mag programma 1 kosten?
          1. Blz. 94 Wat mag programma 1 kosten?
        7. Blz. 95 Ontwikkelingen programma 1
          1. Blz. 96 Ontwikkelingen
          2. Blz. 97 Toelichting ontwikkelingen
      3. Blz. 98 Programma 2. Samen wonen en werken wij in Valkenswaard
        1. Blz. 99 Programma 2 algemene informatie
        2. Blz. 100 2.1 Samen werken
          1. Blz. 101 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 102 2.1.1 Economisch beleidskader
              1. Blz. 103 Uitvoering geven aan de doelstellingen zoals geformuleerd in de Economische Visie 2026-2030
            2. Blz. 104 2.1.2 Brainport agenda
              1. Blz. 105 Verdere concretisering en uitvoering geven aan de agenda Regionale Programmering Werklocaties
            3. Blz. 106 2.1.3 Aansluiting economie-onderwijs-sociale zaken
              1. Blz. 107 Leren, werken, inkomen en arbeidsmarkt
              2. Blz. 108 Uitvoering geven aan de Werkgelegenheid doelstellingen zoals geformuleerd in de Economische Visie 2026-2030
            4. Blz. 109 2.1.4 Nieuwkomers
              1. Blz. 110 Duale trajecten
              2. Blz. 111 Reiskosten
            5. Blz. 112 2.1.5 Onderwijsachterstanden
              1. Blz. 113 Digitaalhuis
            6. Blz. 114 2.1.6 Verduurzaming bedrijventerrein
              1. Blz. 115 Stimuleren van verduurzamingsmaatregelen
        3. Blz. 116 2.2 Verbonden met de regio
          1. Blz. 117 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 118 2.2.1 Gebiedsakkoord N69
              1. Blz. 119 Gebiedsgerichte aanpak N69-Zuid
              2. Blz. 120 Integrale aanpak Zuidelijke Randweg
              3. Blz. 121 Uitwerking van afspraken Gebiedsakkoord
              4. Blz. 122 Valkenswaardse Poort
            2. Blz. 123 2.2.2 Mobiliteitsplan en parkeerbeleid
              1. Blz. 124 Fietsnetwerk
              2. Blz. 125 HOV Eindhoven-Valkenswaard
              3. Blz. 126 Planstudie De Vest
              4. Blz. 127 Planstudie Leenderweg
            3. Blz. 128 2.2.3 Laadinfrastructuur
              1. Blz. 129 Begeleiding plaatsen nieuwe laadinfra
            4. Blz. 130 2.2.4. OV-hubs
              1. Blz. 131 Hub Valkenierstraat
            5. Blz. 132 2.2.5 Routenetwerken
              1. Blz. 133 Kwaliteit routenetwerken
            6. Blz. 134 2.2.6. Stimuleren milieubewust vervoer
              1. Blz. 135 Campagnes fiets + OV inwoners
              2. Blz. 136 Kleine maatregelen haltevoorzieningen, fietsinfra en fietsparkeren
            7. Blz. 137 2.2.7 Verkeerssituatie Markt
              1. Blz. 138 Evaluatie Verkeersmaatregelen Masterplan Centrum: aanpak Dijkstraat
              2. Blz. 139 Evaluatie Verkeersmaatregelen Masterplan Centrum: planstudie Kerkhofstraat
        4. Blz. 140 2.3 Bouwen voor onze toekomst
          1. Blz. 141 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 142 2.3.1. Betaalbare en bijzondere woonvormen
              1. Blz. 143 Betaalbaarheid
            2. Blz. 144 2.3.2 CO2-uitstoot
              1. Blz. 145 Duurzaamheidseducatie
              2. Blz. 146 Duurzame gemeente
              3. Blz. 147 Duurzame warmte
              4. Blz. 148 Energie opwekking
              5. Blz. 149 Energiebesparing
              6. Blz. 150 Programma Duurzaamheid
              7. Blz. 151 Samen Valkenswaardig
            3. Blz. 152 2.3.3. Jongeren en jonge gezinnen voor groei
              1. Blz. 153 Doorstroming
            4. Blz. 154 2.3.4. Omgevingswet en fysieke leefomgeving
              1. Blz. 155 Omgevingswet en fysieke leefomgeving
            5. Blz. 156 2.3.5. Restafval
              1. Blz. 157 Communicatie over beperken restafval
              2. Blz. 158 Groente, fruit en etensresten scheiden van het Restafval
            6. Blz. 159 2.3.6. Spel en ontmoeting, groen en wateropvang
              1. Blz. 160 Aanleg speeltuin De Wilde Wingerd
              2. Blz. 161 Opening Natuurspeeltuin
              3. Blz. 162 Waterberging Zuidelijke Randweg
            7. Blz. 163 2.3.7. Stikstofopgave
              1. Blz. 164 Gebieds Gerichte Aanpak Grenscorridor
              2. Blz. 165 Stikstof strategie
            8. Blz. 166 2.3.8. Verduurzaming gebouwde omgeving
              1. Blz. 167 Communicatiecampagne verduurzaming eigen woning 2025-2030
              2. Blz. 168 Uitvoeringsprogramma besparing particuliere woningeigenaren 2025-2030
              3. Blz. 169 Verdere samenwerking met onze lokale partners
            9. Blz. 170 2.3.9. Voorbeeldgedrag gemeente
              1. Blz. 171 Duurzaam meerjaren onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 172 Nieuwbouw en renovatie
            10. Blz. 173 2.3.10 Woningvoorraad
              1. Blz. 174 Schaalsprong
            11. Blz. 175 2.3.11 Woonvisie
              1. Blz. 176 Evaluatie
        5. Blz. 177 2.4 (on) Herkenbaar centrum
          1. Blz. 178 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 179 2.4.1. Compact kernwinkelgebied door transformatie
              1. Blz. 180 Uitvoering geven aan de Kernwinkelgebied doelstellingen zoals geformuleerd in de Economische Visie 2026-2030
            2. Blz. 181 2.4.2. Evenementen
              1. Blz. 182 Uitvoering evenementenbeleid
            3. Blz. 183 2.4.3. Masterplan centrum
              1. Blz. 184 Afronden van de laatste werkzaamheden
              2. Blz. 185 Structurele borging
        6. Blz. 186 Wat mag programma 2 kosten?
          1. Blz. 187 Wat mag programma 2 kosten?
        7. Blz. 188 Ontwikkelingen programma 2
          1. Blz. 189 Ontwikkelingen
          2. Blz. 190 Toelichting ontwikkelingen programma 2
      4. Blz. 191 Programma 3. Samen recreëren wij in Valkenswaard
        1. Blz. 192 Programma 3 algemene informatie
        2. Blz. 193 3.1 Valkenswaardse trots
          1. Blz. 194 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 195 3.1.1 Cultuuronderwijs
              1. Blz. 196 Uitvoering CMK
            2. Blz. 197 3.1.2 Cultuurnota en cultuureducatie
              1. Blz. 198 Doorontwikkeling CMD
              2. Blz. 199 Kunst in de openbare ruimte
            3. Blz. 200 3.1.3 Huisvesting musea
              1. Blz. 201 Herhuisvesting museum
            4. Blz. 202 3.1.4 Monumenten en cultuurhistorisch erfgoed
              1. Blz. 203 Uitvoering programma UNESCO
            5. Blz. 204 3.1.5 Culturele voorzieningen
              1. Blz. 205 Uitbreiding culturele voorzieningen
            6. Blz. 206 3.1.6 UNESCO
              1. Blz. 207 Uitvoering programma UNESCO
        3. Blz. 208 3.2 De tuin van Brainport
          1. Blz. 209 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 210 3.2.1 Groen en natuur
              1. Blz. 211 Natuurontwikkeling Opperbos
              2. Blz. 212 Omvormen voormalig MOB-complex.
            2. Blz. 213 3.2.2 Vergroenen bebouwde kom
              1. Blz. 214 Vergroening bij ontwerp
            3. Blz. 215 3.2.3 Groen en waterberging
              1. Blz. 216 Borgen via beleid
              2. Blz. 217 Borgen via toetsing
            4. Blz. 218 3.2.4 Passende beplanting
              1. Blz. 219 Klimaatbestendig als uitgangspunt ontwerp
            5. Blz. 220 3.2.5 Ecologisch bermbeheer
              1. Blz. 221 Voortzetting beheer
            6. Blz. 222 3.2.6 Afval, vervuiling en uitstoot schadelijke stoffen
              1. Blz. 223 Aanpak Zwerfafval
              2. Blz. 224 Beperking uitstoot schadelijke stoffen
              3. Blz. 225 Deugdelijk afvalinzameling en -verwerking
              4. Blz. 226 Samen sterk in Brabant en Regionaal meetnet
            7. Blz. 227 3.2.7 Natuurgrenspark De Groote Heide
              1. Blz. 228 Subsidieaanvraag Interreg VI
            8. Blz. 229 3.2.8 Natuureducatie
              1. Blz. 230 Samenwerking scholen
        4. Blz. 231 3.3 Recreatie in Dommelland
          1. Blz. 232 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 233 3.3.1 Duurzame leisurezone
              1. Blz. 234 3.3.1.A Investeren in kansen voor de vrijetijdsbesteding
              2. Blz. 235 3.3.1.B Ruimte voor initiatieven
            2. Blz. 236 3.3.2 Toeristisch-recreatief aanbod
              1. Blz. 237 3.3.2.A Ruimte voor initiatieven
            3. Blz. 238 3.3.3 Cultuurhistorie en natuur
              1. Blz. 239 Infopanelen
            4. Blz. 240 3.3.4 Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
              1. Blz. 241 3.3.4.B Subsidieaanvraag Interreg VI
              2. Blz. 242 Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
            5. Blz. 243 3.3.5 Routes voor fietsen, paardrijden en wandelen
              1. Blz. 244 Optimaliseren route-en padenstructuur
            6. Blz. 245 3.3.6 Paardenzone- en boulevard
              1. Blz. 246 Landschap
              2. Blz. 247 Realisatie entree
              3. Blz. 248 Samenwerking
            7. Blz. 249 3.3.7 Eurocircuit
              1. Blz. 250 Bestemmingsplan
        5. Blz. 251 Wat mag programma 3 kosten?
          1. Blz. 252 Wat mag programma 3 kosten?
        6. Blz. 253 Ontwikkelingen programma 3
          1. Blz. 254 Ontwikkelingen programma 3
          2. Blz. 255 Toelichting ontwikkelingen
      5. Blz. 256 Programma 4. Samen vertegenwoordigen wij Valkenswaard
        1. Blz. 257 Programma 4 algemene informatie
        2. Blz. 258 4.1 Bestuurlijke samenwerking
          1. Blz. 259 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 260 4.1.1. Bestuurlijke toekomst GRSA2
              1. Blz. 261 Werkwijze GRSA2
            2. Blz. 262 4.1.2. Gemeenschappelijke regelingen
              1. Blz. 263 Zienswijze
            3. Blz. 264 4.1.3. Rollen bestuur, organisatie en samenleving
              1. Blz. 265 Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
            4. Blz. 266 4.1.4. Stip op de horizon
              1. Blz. 267 Afgerond
        3. Blz. 268 4.2 Wijzer door participatie
          1. Blz. 269 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 270 4.2.1. Balans tussen representatieve en directe democratie
              1. Blz. 271 Zo participeren wij
            2. Blz. 272 4.2.2. Inclusieve en toegankelijke participatie
              1. Blz. 273 Offline en online participatie
            3. Blz. 274 4.2.3. Maatwerk participatie
              1. Blz. 275 Projecten kinder- jongerenparticipatie
              2. Blz. 276 Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
            4. Blz. 277 4.2.4. Participatie omgevingswet
              1. Blz. 278 Omgevingsdialoog
            5. Blz. 279 4.2.5. Participatievormen
              1. Blz. 280 Ons Valkenswaard
            6. Blz. 281 4.2.6. Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
              1. Blz. 282 Participatie handreiking
              2. Blz. 283 Startnotitie
            7. Blz. 284 4.2.7. Werken vanuit de bedoeling
              1. Blz. 285 Kijken naar wat inwoners nodig hebben
        4. Blz. 286 4.3 Samenwerking in de regio
          1. Blz. 287 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 288 4.3.1. BGTS De Groote Heide
              1. Blz. 289 De samenwerking in de BGTS De Groote Heide zetten we voort
            2. Blz. 290 4.3.2. Brainport Nationale Actie-agenda en Omgevingsstrategie Zuidoost-Brabant
              1. Blz. 291 Schaalsprong
            3. Blz. 292 4.3.3 Lobby aanpak
              1. Blz. 293 Unieke positie
            4. Blz. 294 4.3.4. Starters, jonge gezinnen en leisure
              1. Blz. 295 Toekomstvisie
            5. Blz. 296 4.3.5. Valkenswaard Marketing
              1. Blz. 297 VisitValkenswaard
        5. Blz. 298 Wat mag programma 4 kosten?
          1. Blz. 299 Wat mag programma 4 kosten?
        6. Blz. 300 Ontwikkelingen programma 4
          1. Blz. 301 Ontwikkelingen
          2. Blz. 302 Toelichting ontwikkelingen
      6. Blz. 303 Programma 5. Samen in dienst van Valkenswaard
        1. Blz. 304 Programma 5 algemene informatie
        2. Blz. 305 5.1 Organisatie
          1. Blz. 306 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 307 5.1.1. Sterk in je Werk
              1. Blz. 308 Doorontwikkeling
            2. Blz. 309 5.1.2. Anders werken
              1. Blz. 310 Hoe kan het wel
            3. Blz. 311 5.1.3. Mogelijk maken
              1. Blz. 312 Kijken naar wat inwoners nodig hebben
            4. Blz. 313 5.1.4. Binden en boeien
              1. Blz. 314 Arbeidsmarktstrategie
        3. Blz. 315 5.2 Dienstverlening
          1. Blz. 316 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 317 5.2.1. Goede dienstverlening
              1. Blz. 318 Externe toetsing
              2. Blz. 319 Visie op dienstverlening
            2. Blz. 320 5.2.2. Kernwaarden
              1. Blz. 321 Leidraad dienstverlening
            3. Blz. 322 5.2.3. Ondersteunende systemen
              1. Blz. 323 Doorontwikkeling zaaksysteem
              2. Blz. 324 Goede bereikbaarheid
            4. Blz. 325 5.2.4. Communicatie bewustzijn
              1. Blz. 326 Begrijpelijke Taal
            5. Blz. 327 5.2.5. Wet- en regelgeving
              1. Blz. 328 Digitale Toegankelijkheid
        4. Blz. 329 5.3 Financiën
          1. Blz. 330 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 331 5.3.1. Ruimte en flexibiliteit
              1. Blz. 332 Aandacht voor landelijke ontwikkelingen
              2. Blz. 333 Sluitende meerjarenbegroting
            2. Blz. 334 5.3.2. Algemene reserve
              1. Blz. 335 Algemene reserve
              2. Blz. 336 Stelposten en/of PM-posten.
              3. Blz. 337 Weerstandsvermogen
              4. Blz. 338 Wij voegen de tussentijdse winstneming van grondexploitaties toe aan de Algemene reserve
            3. Blz. 339 5.3.3. Beheerste ontwikkeling van lokale lasten
              1. Blz. 340 Trendmatige ontwikkeling van de lokale lasten
            4. Blz. 341 5.3.4. Evalueren manier van begroten
              1. Blz. 342 Verstevigen inzicht en beïnvloedbaarheid begroting
            5. Blz. 343 5.3.5. Nieuwe opzet P&C producten
              1. Blz. 344 Scherp aan de wind te blijven varen
        5. Blz. 345 Wat mag programma 5 kosten?
          1. Blz. 346 Wat mag programma 5 kosten?
        6. Blz. 347 Ontwikkelingen programma 5
          1. Blz. 348 Ontwikkelingen
          2. Blz. 349 Toelichting ontwikkelingen
        7. Blz. 350 Wat mag overhead kosten?
          1. Blz. 351 Wat mag overhead kosten?
          2. Blz. 352 Tabel wat mag overhead kosten?
        8. Blz. 353 Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
          1. Blz. 354 Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
        9. Blz. 355 Wat mag onvoorzien kosten?
          1. Blz. 356 Wat mag onvoorzien kosten?
        10. Blz. 357 Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
          1. Blz. 358 Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
        11. Blz. 359 Verplichte beleidsindicatoren
          1. Blz. 360 Verplichte beleidsindicatoren
      7. Blz. 361 Paragrafen
        1. Blz. 362 Lokale heffingen
          1. Blz. 363 Inleiding
          2. Blz. 364 Tarieven lokale heffingen
          3. Blz. 365 Belastingdruk
          4. Blz. 366 Onroerende zaakbelasting
          5. Blz. 367 Parkeerbelasting
          6. Blz. 368 Precariobelasting
          7. Blz. 369 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 370 Afvalstoffenheffing tarieven
          9. Blz. 371 Riool- en waterzorgheffing
          10. Blz. 372 Tabel riool- en waterzorgheffing
          11. Blz. 373 Tarieven riool- en waterzorgheffing
          12. Blz. 374 Leges
          13. Blz. 375 Lijkbezorgingsrechten
          14. Blz. 376 Kwijtschelding
        2. Blz. 377 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 378 Inleiding
          2. Blz. 379 Beleid
          3. Blz. 380 Beschikbare weerstandscapaciteit
          4. Blz. 381 Gemiddeld OZB tarief
          5. Blz. 382 Risico's
          6. Blz. 383 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 384 Financiële kengetallen
          8. Blz. 385 Financiele kengetallen gemeente valkenswaard
          9. Blz. 386 Toelichting bij tabel
        3. Blz. 387 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 388 Inleiding
          2. Blz. 389 Verantwoordelijkheid voor de kapitaalgoederen
          3. Blz. 390 Inrichting, beheer en onderhoud kapitaalgoederen
          4. Blz. 391 Beheersysteem als basis
          5. Blz. 392 De 5 richtlijnen voor het beheer van de kapitaalgoederen
          6. Blz. 393 De belangrijkste kapitaalgoederen per onderdeel
          7. Blz. 394 Riolering en water
          8. Blz. 395 Riolering kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          9. Blz. 396 Wegen en bruggen
          10. Blz. 397 Wegen kwantitatieve en of kwalitatieve indicatoren
          11. Blz. 398 Groen
          12. Blz. 399 Groen kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          13. Blz. 400 Gebouwen
          14. Blz. 401 Gebouwen kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          15. Blz. 402 Openbare verlichting
          16. Blz. 403 Openbare verlichting kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          17. Blz. 404 VRI
          18. Blz. 405 VRI kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          19. Blz. 406 Speelvoorzieningen
          20. Blz. 407 Speelvoorzieningen kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          21. Blz. 408 Buitensportvoorziening
          22. Blz. 409 Buitensportvoorziening kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          23. Blz. 410 Tractie
          24. Blz. 411 Tractie kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
        4. Blz. 412 Financiering
          1. Blz. 413 Inleiding
          2. Blz. 414 Beleid
          3. Blz. 415 Schatkistbankieren
          4. Blz. 416 Renterisico's op kortlopende schuld; de kasgeldlimiet
          5. Blz. 417 Renterisico's op vaste schuld; renterisiconorm
          6. Blz. 418 Rente
          7. Blz. 419 Rentetoerekening
          8. Blz. 420 Financieringssaldo
          9. Blz. 421 Kredietrisico
        5. Blz. 422 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 423 Inleiding
          2. Blz. 424 Personeel & Organisatie
          3. Blz. 425 Personeelsopbouw
          4. Blz. 426 Uitgangspunten tijdelijke inhuur
          5. Blz. 427 Ziekteverzuim
          6. Blz. 428 Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering – GRSA2
          7. Blz. 429 Informatiebeveiliging - GRSA2
          8. Blz. 430 W&I- GRSA2
          9. Blz. 431 Vooruitblik GRSA2
        6. Blz. 432 Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 433 Wet open overheid
          2. Blz. 434 Actieve openbaarmaking
          3. Blz. 435 Wat willen we bereiken?
          4. Blz. 436 Financiën
        7. Blz. 437 Verbonden partijen
          1. Blz. 438 Inleiding
          2. Blz. 439 Overzicht bijdrage verbonden partijen
          3. Blz. 440 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 441 Grondbeleid
          1. Blz. 442 Inleiding
          2. Blz. 443 Parameters
          3. Blz. 444 Prognose uitgave en inkomsten grondexploitaties
          4. Blz. 445 Verwachte winstnemingen
          5. Blz. 446 Verloop boekwaarde
          6. Blz. 447 Risicoanalyse
          7. Blz. 448 Voorziening voor verlieslatende grondexploitaties
          8. Blz. 449 Reserve grondexploitaties
          9. Blz. 450 Invoering Wet vennootschapsbelasting (Vpb)
          10. Blz. 451 Ontwikkelingen
        9. Blz. 452 Subsidieverstrekking
          1. Blz. 453 Inleiding
          2. Blz. 454 Subsidiebeleid en subsidieverordening
          3. Blz. 455 Subsidieplafond
          4. Blz. 456 Intensieve sturingsrelaties
      8. Blz. 457 Financiële begroting
        1. Blz. 458 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 459 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 460 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 461 Overzicht geraamde baten en lasten per taakveld
        3. Blz. 462 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 463 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 464 Toelichting incidentele baten en lasten
          3. Blz. 465 Structurele onttrekkingen reserves
        4. Blz. 466 Overzicht reserves en voorzieningen
          1. Blz. 467 Tabel stand reserves per programma
          2. Blz. 468 Tabel toevoegingen en onttrekking per reserves
        5. Blz. 469 Investeringen
        6. Blz. 470 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 471 Geprognosticeerde balans
          2. Blz. 472 EMU saldo
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap