-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Beleidsmatige uitgangspunten
-
Blz. 5
Financiële uitgangspunten
-
Blz. 6
Financieel beeld
-
Blz. 7
Tabel financieel beeld
-
Blz. 8
Financieel perspectief bandbreedte 2025-2028
-
Blz. 9
Foto's
-
Blz. 10
Programma 1. Samen zorgen wij voor Valkenswaard
-
Blz. 11
Programma 1 algemene informatie
-
Blz. 12
1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen
-
Blz. 13
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 14
1.1.1 Onderwijsachterstanden vroegtijdig aanpakken
-
Blz. 15
1.1.1. A We subsidiëren een VVE-peuterprogramma voor peuters van 2 tot 4 jaar die een achterstand vertonen in hun ontwikkeling.
-
Blz. 16
1.1.1. B De OAB-middelen worden ingezet voor het bestrijden van taalachterstanden bij kleuters uit de groepen 1 en 2.
-
Blz. 17
1.1.1. C Aandacht voor de doelgroep jeugd in beleid bestaanszekerheid
-
Blz. 18
1.1.2 Doorgaande ontwikkellijn
-
Blz. 19
1.1.2. A Sterke preventieve basis
-
Blz. 20
1.1.2. B Passend sport- en cultuuraanbod voor de jeugd
-
Blz. 21
1.1.3 Inbedden brede welvaartsagenda
-
Blz. 22
1.1.3. A Brainport voor elkaar
-
Blz. 23
1.1.4 Samenwerking scholen en bedrijfsleven
-
Blz. 24
1.1.4. A Stagemogelijkheden en gerichte toekomstvaardigheden
-
Blz. 25
1.1.5 Goede onderwijshuisvesting
-
Blz. 26
1.1.5. A Programma Onderwijshuisvesting 2025
-
Blz. 27
1.2 Verbonden met elkaar
-
Blz. 28
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 29
1.2.1 Behoud sociale cohesie
-
Blz. 30
1.2.1. A Inzet wijknetwerkers
-
Blz. 31
1.2.1. B Faciliteren van verenigingen
-
Blz. 32
1.2.1. C Ondersteunen vrijwilligersorganisaties
-
Blz. 33
1.2.1. D Doorontwikkeling website Oog voor iedereen
-
Blz. 34
1.2.2 Ondersteunen informele netwerken en samenwerking
-
Blz. 35
1.2.2. A Inzet wijknetwerkers
-
Blz. 36
1.2.2. B Uitvoering gegeven aan het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA).
-
Blz. 37
1.2.3 Betere ondersteuningsstructuur wijken
-
Blz. 38
1.2.3. A De structuur van wijkondersteuning wordt versterkt met twee wijknetwerkers
-
Blz. 39
1.2.3. B Laagdrempelige toegang in de wijk
-
Blz. 40
1.2.4 Wijkgerichte vertaling aanpak
-
Blz. 41
1.2.4. A Wijkgerichte invulling opgaven beleidskader Sociaal Domein
-
Blz. 42
1.2.4. B Wijkgerichte vertaling integrale vastgoedstrategie
-
Blz. 43
1.2.5 Extra aandacht voor ondermijnende digitale criminaliteit
-
Blz. 44
1.2.5. A Weerbare overheid en samenleving
-
Blz. 45
1.2.6 Menselijke opvang en huisvesting vluchtelingen
-
Blz. 46
1.2.6. A Duaal traject leren en participeren
-
Blz. 47
1.3 Oog voor iedereen
-
Blz. 48
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 49
1.3.1 Positieve gezondheid
-
Blz. 50
1.3.1. A Gedachtegoed positieve gezondheid als basis
-
Blz. 51
1.3.1. B Invulling acties SPUK GALA en IZA
-
Blz. 52
1.3.1. C Lokale netwerken op thema's GALA
-
Blz. 53
1.3.1. D Sluitende ketenaanpakken
-
Blz. 54
1.3.2 Preventie en vroegsignalering
-
Blz. 55
1.3.2. A Uitvoering GALA
-
Blz. 56
1.3.2. B Nieuw beleidsplan bestaanszekerheid
-
Blz. 57
1.3.2. C Gebruik minimaregelingen
-
Blz. 58
1.3.3 Verbeteren toegankelijkheid zorg
-
Blz. 59
1.3.3. A Ontwikkelen toegang
-
Blz. 60
1.3.3. B Doorontwikkelen oog voor iedereen
-
Blz. 61
1.3.3. C Vergroten gebruik onafhankelijke clientondersteuning
-
Blz. 62
1.3.4 Ontwikkelen en transformeren gespecialiseerde jeugdhulp
-
Blz. 63
1.3.4. A Opgaven uit de Hervormingsagenda Jeugd
-
Blz. 64
1.3.4. B Versterken van ons Centrum voor Jeugd en Gezin
-
Blz. 65
1.3.4. C Samenwerking jongerenwerk
-
Blz. 66
1.3.4. D Hulpvragen vroegtijdig oplossen
-
Blz. 67
1.3.4. E Voorkomen van situaties van onveiligheid
-
Blz. 68
1.3.5 Wmo beheersbaar krijgen
-
Blz. 69
1.3.5. A Verordening en beleidsregels volgens de bedoeling van de Wmo.
-
Blz. 70
1.3.5. B Inzetten op de eigen kracht van onze (oudere) inwoners
-
Blz. 71
1.3.6 Grip individuele voorzieningen Wmo
-
Blz. 72
1.3.6. A Kleinere afstand tussen geïndiceerde ondersteuning en het voorliggend veld
-
Blz. 73
1.3.6. B Collectief vervoer opnieuw aanbesteden
-
Blz. 74
1.3.6. C Bijsturen inzet hulpmiddelen
-
Blz. 75
1.3.6. D Nieuwe aanbesteding Huishoudelijke Ondersteuning
-
Blz. 76
1.3.7 Innovatieve ontwikkelingen technologie en netwerkversterking
-
Blz. 77
1.3.7. A Pilot woonleefcirkel De Bogen
-
Blz. 78
1.3.7. B Inzet mantelzorg en respijtzorg
-
Blz. 79
1.3.7. C Mantelzorgers verder ontlasten
-
Blz. 80
1.3.8 Waar nodig ondersteuning bieden
-
Blz. 81
1.3.8. A Passend aanbod positieve gezondheid
-
Blz. 82
1.3.8. B Ondersteuning vanuit Jeugdwet en Wmo
-
Blz. 83
1.3.8. C Samenwerking volwassenenfonds
-
Blz. 84
1.3.9 Armoedebeleid
-
Blz. 85
1.3.9. A Nieuw, integraal en preventief
-
Blz. 86
1.4 Actief in beweging
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
1.4.1 Bevorderen toegang tot sporten en bewegen
-
Blz. 89
1.4.1. A Netwerkaanpakken SPUK GALA
-
Blz. 90
1.4.1. B Seniorengids bewegen en sport
-
Blz. 91
1.4.2 Diversiteit aan sporten en focussen op breedtesport
-
Blz. 92
1.4.2. A Aanbod sportaanbieders
-
Blz. 93
1.4.3 Openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen
-
Blz. 94
1.4.3. A Gebruik voorzieningen openbare ruimte
-
Blz. 95
1.4.3. B Gebruik bestaande sportparken
-
Blz. 96
1.4.3. C Speelplaatsen openbaar toegankelijk
-
Blz. 97
1.4.4 Aantrekkelijke multifunctionele sportvoorzieningen
-
Blz. 98
1.4.4. A Uitvoering meerjaren investeringsplan
-
Blz. 99
1.4.4. B Aanspreekpunten sportparken
-
Blz. 100
Wat mag programma 1 kosten?
-
Blz. 101
Wat mag programma 1 kosten?
-
Blz. 102
Ontwikkelingen programma 1
-
Blz. 103
Ontwikkelingen
-
Blz. 104
Toelichting ontwikkelingen
-
Blz. 105
Programma 2. Samen wonen en werken wij in Valkenswaard
-
Blz. 106
Programma 2 algemene informatie
-
Blz. 107
2.1 Samen werken
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
2.1.1 Economisch beleidskader
-
Blz. 110
2.1.1. A Economisch beleidskader
-
Blz. 111
2.1.2 Brainport agenda
-
Blz. 112
2.1.2. A Bijdrage aan agenda van Brainport
-
Blz. 113
2.1.2. B Tuin van Brainport
-
Blz. 114
2.1.3 Aansluiting economie-onderwijs-sociale zaken
-
Blz. 115
2.1.3. A Inzet re-integratietrajecten
-
Blz. 116
2.1.3. B Inkomensondersteuning
-
Blz. 117
2.1.3. C Bemiddeling naar passend werk
-
Blz. 118
2.1.4 Nieuwkomers
-
Blz. 119
2.1.4. A Duaal traject
-
Blz. 120
2.1.5 Onderwijsachterstanden
-
Blz. 121
2.1.5. A Aanbod Digitaalhuis
-
Blz. 122
2.1.6 Verduurzaming bedrijventerrein
-
Blz. 123
2.1.6. A Programmering bedrijventerreinen MRE
-
Blz. 124
2.1.6. B Zakelijk digitaal energieloket
-
Blz. 125
2.2 Verbonden met de regio
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 127
2.2.1 Gebiedsakkoord N69
-
Blz. 128
2.2.1. A Gebiedsgerichte aanpak N69 Zuid
-
Blz. 129
2.2.1. B Integrale aanpak Zuidelijke Randweg
-
Blz. 130
2.2.1. C Reconstructie Eindhovenseweg-Noord
-
Blz. 131
2.2.1. D Uitwerking van afspraken Gebiedsakkoord en vervolgafspraken uitvoeringsovereenkomst N69
-
Blz. 132
2.2.1. E Valkenswaardse Poort
-
Blz. 133
2.2.1. F Verkeersmaatregelen Dommelen-Zuid
-
Blz. 134
2.2.2 Mobiliteitsplan en parkeerbeleid
-
Blz. 135
2.2.2. A Parkeerbeleid
-
Blz. 136
2.2.2. B Parkeernormering
-
Blz. 137
2.2.2. C Actualisatie bewegwijzering
-
Blz. 138
2.2.2. D Planstudie Leenderweg
-
Blz. 139
2.2.2. E Afwaardering Carolusdreef-Waalreseweg
-
Blz. 140
2.2.2. F Mobiliteitsplan overig
-
Blz. 141
2.2.3 Laadinfrastructuur
-
Blz. 142
2.2.3. A Laadpalenvisie
-
Blz. 143
2.2.4. OV-hubs
-
Blz. 144
2.2.4. B Voorbereiding nieuwe concessie
-
Blz. 145
2.2.4.A HOV-studie
-
Blz. 146
2.2.5 Routenetwerken
-
Blz. 147
2.2.5. A Kwaliteit routenetwerken
-
Blz. 148
2.2.6. Stimuleren milieubewust vervoer
-
Blz. 149
2.2.6. A HOV-studie (zie 2.2.4.A)
-
Blz. 150
2.2.6. B Voorbereiding nieuwe concessie (zie 2.2.4.B)
-
Blz. 151
2.2.6. C Fietsnetwerk
-
Blz. 152
2.2.7 Verkeerssituatie Markt
-
Blz. 153
2.2.7. A Evaluatie verkeerssituatie centrum
-
Blz. 154
2.3 Bouwen voor onze toekomst
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
2.3.1. Betaalbare en bijzondere woonvormen
-
Blz. 157
2.3.1. A CPO Wilde Wingerd
-
Blz. 158
2.3.1. B Pilot woon-leefcirkel
-
Blz. 159
2.3.2 CO2-uitstoot
-
Blz. 160
2.3.2. A Energie besparen
-
Blz. 161
2.3.2. B Isolatie-opgave
-
Blz. 162
2.3.2. C Energie opwekken
-
Blz. 163
2.3.2. D Warmte transitie
-
Blz. 164
2.3.2. E Samenwerking met partners
-
Blz. 165
2.3.2. F Uitvoeringsprogramma duurzaamheidsvisie
-
Blz. 166
2.3.2. G Samen Valkenswaardig
-
Blz. 167
2.3.2. H Voorbeeldfunctie
-
Blz. 168
2.3.3. Jongeren en jonge gezinnen voor groei
-
Blz. 169
2.3.3. A Woningbouwprogramma
-
Blz. 170
2.3.4. Omgevingswet en fysieke leefomgeving
-
Blz. 171
2.3.4. A Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
-
Blz. 172
2.3.4. B Externe expertise
-
Blz. 173
2.3.4. C Optimaliseren vergunningverlening
-
Blz. 174
2.3.4. D Fasering Omgevingsplan
-
Blz. 175
2.3.4. E Implementatie Omgevingsvisie
-
Blz. 176
2.3.5. Restafval
-
Blz. 177
2.3.5. A Uitvoering afvalbeleidsplan
-
Blz. 178
2.3.6. Spel en ontmoeting, groen en wateropvang
-
Blz. 179
2.3.6. A Inrichting openbare ruimte
-
Blz. 180
2.3.7. Stikstofopgave
-
Blz. 181
2.3.7. A Volgen van het Rijksbeleid
-
Blz. 182
2.3.8. Verduurzaming gebouwde omgeving
-
Blz. 183
2.3.8. A Energie besparen
-
Blz. 184
2.3.8. B Isolatie-opgave
-
Blz. 185
2.3.8. C Energie-opwekking
-
Blz. 186
2.3.8. D Warmte transitie
-
Blz. 187
2.3.8. E Samenwerking met partners
-
Blz. 188
2.3.9. Voorbeeldgedrag gemeente
-
Blz. 189
2.3.9. A Nieuwbouw en renovatie
-
Blz. 190
2.3.9. B Duurzaam meerjaren onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 191
2.3.10 Woningvoorraad
-
Blz. 192
2.3.10. A Uitbreiding woningvoorraad
-
Blz. 193
2.3.11 Woonvisie
-
Blz. 194
2.3.11. A Doorstroming
-
Blz. 195
2.3.11.B Prestatieafspraken met woningcorporaties
-
Blz. 196
2.4 (on) Herkenbaar centrum
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
2.4.1. Compact kernwinkelgebied door transformatie
-
Blz. 199
2.4.1. A Transformatie- en verplaatsingssubsidie
-
Blz. 200
2.4.2. Evenementen
-
Blz. 201
2.4.2.A Uitvoering evenementenbeleid
-
Blz. 202
2.4.3. Masterplan centrum
-
Blz. 203
2.3.4. B Entree Zuid
-
Blz. 204
2.4.3. A Realisatie entrees Noord en Oost
-
Blz. 205
Wat mag programma 2 kosten?
-
Blz. 206
Wat mag programma 2 kosten?
-
Blz. 207
Ontwikkelingen programma 2
-
Blz. 208
Ontwikkelingen
-
Blz. 209
Toelichting ontwikkelingen programma 2
-
Blz. 210
Startersleningen
-
Blz. 211
Programma 3. Samen recreëren wij in Valkenswaard
-
Blz. 212
Programma 3 algemene informatie
-
Blz. 213
3.1 Valkenswaardse trots
-
Blz. 214
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 215
3.1.1 Cultuuronderwijs
-
Blz. 216
3.1.1. A Cultuur Met Kwaliteit
-
Blz. 217
3.1.2 Cultuurnota en cultuureducatie
-
Blz. 218
3.1.2. A Uitvoeringsnota cultuur
-
Blz. 219
3.1.2. B Uitbreiding producten CMD
-
Blz. 220
3.1.3 Huisvesting musea
-
Blz. 221
3.1.3. A Huisvesting musea
-
Blz. 222
3.1.4 Monumenten en cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 223
3.1.4. A Uitvoering erfgoednota
-
Blz. 224
3.1.5 Culturele voorzieningen
-
Blz. 225
3.1.5. A Samenwerking CMD en Hofnar
-
Blz. 226
3.1.5. B Uitbreiding culturele voorzieningen
-
Blz. 227
3.1.6 UNESCO
-
Blz. 228
3.1.6. A Programma UNESCO
-
Blz. 229
3.2 De tuin van Brainport
-
Blz. 230
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 231
3.2.1 Groen en natuur
-
Blz. 232
3.2.1. A Top-natuur
-
Blz. 233
3.2.1. B Bossen en boomsoorten
-
Blz. 234
3.2.1. C Regenwater
-
Blz. 235
3.2.2 Vergroenen bebouwde kom
-
Blz. 236
3.2.2. A Geveltuintjes en boomspiegels
-
Blz. 237
3.2.2. B Tegel eruit, plantje erin
-
Blz. 238
3.2.3 Groen en waterberging
-
Blz. 239
3.2.3. A Groen en waterberging
-
Blz. 240
3.2.3. B Inzet op behoud van bestaande bomen
-
Blz. 241
3.2.3. C Beplantingsplan
-
Blz. 242
3.2.3. D Waterbergingsverplichting
-
Blz. 243
3.2.4 Passende beplanting
-
Blz. 244
3.2.4. A Integraal bosbeheer
-
Blz. 245
3.2.5 Ecologisch bermbeheer
-
Blz. 246
3.2.5. A Ecologisch bermbeheer
-
Blz. 247
3.2.6 Afval, vervuiling en uitstoot schadelijke stoffen
-
Blz. 248
3.2.6. A Samen Sterk in Brabant en Regionaal Meetnet luchtkwaliteit
-
Blz. 249
3.2.6. B Deugdelijke afvalinzameling en -verwerking.
-
Blz. 250
3.2.7 Natuurgrenspark De Groote Heide
-
Blz. 251
3.2.7. A Subsidieaanvraag Interreg VI
-
Blz. 252
3.2.8 Natuureducatie
-
Blz. 253
3.2.8. A Natuureducatie
-
Blz. 254
3.2.8. B Natuurprojecten en de boomfeestdag
-
Blz. 255
3.3 Recreatie in Dommelland
-
Blz. 256
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 257
3.3.1 Duurzame leisurezone
-
Blz. 258
3.3.1. A Investeren in kansen voor de vrijetijdsbesteding
-
Blz. 259
3.3.2 Toeristisch-recreatief aanbod
-
Blz. 260
3.3.2. A Ruimte voor initiatieven
-
Blz. 261
3.3.3 Cultuurhistorie en natuur
-
Blz. 262
3.3.3. A Cultuurhistorie
-
Blz. 263
3.3.4 Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
-
Blz. 264
3.3.4. A Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
-
Blz. 265
3.3.4. B Subsidieaanvraag Interreg VI
-
Blz. 266
3.3.5 Routes voor fietsen, paardrijden en wandelen
-
Blz. 267
3.3.5. A Optimaliseren route-en padenstructuur
-
Blz. 268
3.3.6 Paardenzone- en boulevard
-
Blz. 269
3.3.6. A Openheid, toegankelijkheid en saamhorigheid
-
Blz. 270
3.3.7 Eurocircuit
-
Blz. 271
3.3.7. A Vereiste procedures
-
Blz. 272
Wat mag programma 3 kosten?
-
Blz. 273
Wat mag programma 3 kosten?
-
Blz. 274
Ontwikkelingen programma 3
-
Blz. 275
Ontwikkelingen programma 3
-
Blz. 276
Toelichting ontwikkelingen
-
Blz. 277
Programma 4. Samen vertegenwoordigen wij Valkenswaard
-
Blz. 278
Programma 4 algemene informatie
-
Blz. 279
4.1 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
4.1.1. Bestuurlijke toekomst GRSA2
-
Blz. 282
4.1.1. A Verbeteren van de werkwijze van de GRSA2
-
Blz. 283
4.1.2. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 284
4.1.2. A ‘Wat hebben wij, vanuit onze eigen kracht, te bieden?’
-
Blz. 285
4.1.3. Rollen bestuur, organisatie en samenleving
-
Blz. 286
4.1.3. A Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
-
Blz. 287
4.1.4. Stip op de horizon
-
Blz. 288
4.1.4. A 'Stip op de horizon'
-
Blz. 289
4.2 Wijzer door participatie
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
4.2.1. Balans tussen representatieve en directe democratie
-
Blz. 292
4.2.1. A In gesprek over de sturingsfilosofie op rolneming en participatie
-
Blz. 293
4.2.2. Inclusieve en toegankelijke participatie
-
Blz. 294
4.2.2. A Sturingsfilosofie op rolneming en participatie en het rekenkameronderzoek naar burgerparticipatie
-
Blz. 295
4.2.3. Maatwerk participatie
-
Blz. 296
4.2.3. A Verfijnen manier van participatie
-
Blz. 297
4.2.4. Participatie omgevingswet
-
Blz. 298
4.2.4. A De omgevingswet en participatie
-
Blz. 299
4.2.5. Participatievormen
-
Blz. 300
4.2.5. A Doorontwikkeling van het inwonerspanel
-
Blz. 301
4.2.6. Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
-
Blz. 302
4.2.6. A In gesprek over de sturingsfilosofie op rolneming en participatie
-
Blz. 303
4.2.7. Werken vanuit de bedoeling
-
Blz. 304
4.2.7. A We kijken naar wat onze inwoners nodig hebben
-
Blz. 305
4.3 Samenwerking in de regio
-
Blz. 306
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 307
4.3.1. BGTS De Groote Heide
-
Blz. 308
4.3.1. A De samenwerking in de BGTS De Groote Heide zetten we voort
-
Blz. 309
4.3.2. Brainport Nationale Actie-agenda en Omgevingsstrategie Zuidoost-Brabant
-
Blz. 310
4.3.2. A Ontwikkelstrategie en schaalsprong
-
Blz. 311
4.3.3 Lobby aanpak
-
Blz. 312
4.3.3. A Wat kunnen wij, vanuit onze unieke positie, bijdragen
-
Blz. 313
4.3.4. Starters, jonge gezinnen en leisure
-
Blz. 314
4.3.4. A Speerpunten Valkenswaard
-
Blz. 315
4.3.5. Valkenswaard Marketing
-
Blz. 316
4.3.5. A Dit continueren we
-
Blz. 317
Wat mag programma 4 kosten?
-
Blz. 318
Wat mag programma 4 kosten?
-
Blz. 319
Ontwikkelingen programma 4
-
Blz. 320
Ontwikkelingen
-
Blz. 321
Toelichting ontwikkelingen
-
Blz. 322
Programma 5. Samen in dienst van Valkenswaard
-
Blz. 323
Programma 5 algemene informatie
-
Blz. 324
5.1 Organisatie
-
Blz. 325
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 326
5.1.1. Sterk in je Werk
-
Blz. 327
5.1.1. A Aanpak
-
Blz. 328
5.1.2. Anders werken
-
Blz. 329
5.1.2. A Het verandertraject ‘anders werken’
-
Blz. 330
5.1.3. Mogelijk maken
-
Blz. 331
5.1.3. A Mogelijk maken
-
Blz. 332
5.1.4. Binden en boeien
-
Blz. 333
5.1.4. A Trainees en ‘Ruimte voor groei’
-
Blz. 334
5.1.4. B Moderniseren van de manier van werven
-
Blz. 335
5.2 Dienstverlening
-
Blz. 336
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 337
5.2.1. Goede dienstverlening
-
Blz. 338
5.2.1. A Bereikbaarheidsonderzoek
-
Blz. 339
5.2.1. B Waardering eigen dienstverlening
-
Blz. 340
5.2.2. Kernwaarden
-
Blz. 341
5.2.2. A Up to date en toegankelijk
-
Blz. 342
5.2.3. Ondersteunende systemen
-
Blz. 343
5.2.3. A Doorontwikkeling van het zaaksysteem
-
Blz. 344
5.2.4. Communicatie bewustzijn
-
Blz. 345
5.2.4. A Communicatiecoach
-
Blz. 346
5.2.5. Wet- en regelgeving
-
Blz. 347
5.2.5. A Informatieveiligheid
-
Blz. 348
5.3 Financiën
-
Blz. 349
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 350
5.3.1. Ruimte en flexibiliteit
-
Blz. 351
5.3.1. A Collegeprogramma 2022-2026
-
Blz. 352
5.3.1. B Toekomstvisie.
-
Blz. 353
5.3.2. Algemene reserve
-
Blz. 354
5.3.2. A Algemene reserve.
-
Blz. 355
5.3.2. B Wij voegen de tussentijdse winstneming van grondexploitaties toe aan de Algemene reserve
-
Blz. 356
5.3.2. C Stelposten en/of PM-posten.
-
Blz. 357
5.3.2. D Weerstandsvermogen
-
Blz. 358
5.3.3. Beheerste ontwikkeling van lokale lasten
-
Blz. 359
5.3.3. A Trendmatige ontwikkeling van de lokale lasten
-
Blz. 360
5.3.4. Evalueren manier van begroten
-
Blz. 361
5.3.4. A Verbetermogelijkheden in het begrotingsproces
-
Blz. 362
5.3.4. B Opstelling in lopende prijzen
-
Blz. 363
5.3.5. Nieuwe opzet P&C producten
-
Blz. 364
5.3.5. A Scherp aan de wind te blijven varen
-
Blz. 365
Wat mag programma 5 kosten?
-
Blz. 366
Wat mag programma 5 kosten?
-
Blz. 367
Ontwikkelingen programma 5
-
Blz. 368
Ontwikkelingen
-
Blz. 369
Toelichting ontwikkelingen
-
Blz. 370
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 371
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 372
Paragrafen
-
Blz. 373
Lokale heffingen
-
Blz. 374
Inleiding
-
Blz. 375
Tarieven lokale heffingen
-
Blz. 376
Belastingdruk
-
Blz. 377
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 378
Parkeerbelasting
-
Blz. 379
Precariobelasting
-
Blz. 380
Tabel afvalstoffenheffing
-
Blz. 381
Afvalstoffenheffing tarieven
-
Blz. 382
Riool- en waterzorgheffing
-
Blz. 383
Tabel riool- en waterzorgheffing
-
Blz. 384
Tarieven riool- en waterzorgheffing
-
Blz. 385
Leges
-
Blz. 386
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 387
Kwijtschelding
-
Blz. 388
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 389
Inleiding
-
Blz. 390
Beleid
-
Blz. 391
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 392
Gemiddeld OZB tarief
-
Blz. 393
Risico's
-
Blz. 394
Weerstandsvermogen
-
Blz. 395
Financiële kengetallen
-
Blz. 396
Financiele kengetallen gemeente valkenswaard
-
Blz. 397
Toelichting bij tabel
-
Blz. 398
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 399
Financiering
-
Blz. 400
Inleiding
-
Blz. 401
Beleid
-
Blz. 402
Schatkistbankieren
-
Blz. 403
Renterisico's op kortlopende schuld; de kasgeldlimiet
-
Blz. 404
Renterisico's op vaste schuld; renterisiconorm
-
Blz. 405
Rente
-
Blz. 406
Rentetoerekening
-
Blz. 407
Financieringssaldo
-
Blz. 408
Kredietrisico
-
Blz. 409
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 410
Inleiding
-
Blz. 411
Verantwoordelijkheid voor de kapitaalgoederen
-
Blz. 412
Inrichting, beheer en onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 413
Beheersysteem als basis
-
Blz. 414
De 5 richtlijnen voor het beheer van de kapitaalgoederen
-
Blz. 415
De belangrijkste kapitaalgoederen per onderdeel
-
Blz. 416
Riolering kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
-
Blz. 417
De belangrijkste kapitaalgoederen per onderdeel
-
Blz. 418
Financiële consequenties kapitaalgoederen
-
Blz. 419
Bedrijfsvoering
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Personeel & Organisatie
-
Blz. 422
Personeelsopbouw
-
Blz. 423
Uitgangspunten tijdelijke inhuur
-
Blz. 424
Ziekteverzuim
-
Blz. 425
Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering – GRSA2
-
Blz. 426
Begroting - GRSA2
-
Blz. 427
Nieuw uiterlijk begroting / verdere investering in professionalisering - GRSA2
-
Blz. 428
Human Resources (HR) - GRSA2
-
Blz. 429
Informatiebeveiliging - GRSA2
-
Blz. 430
Eenduidige Normatiek Single Information Audit - GRSA2
-
Blz. 431
Interne Controle, rechtmatigheid en frauderisico - GRSA2
-
Blz. 432
Belastingen - GRSA2
-
Blz. 433
Gegevensbeheer Basisregistraties - GRSA2
-
Blz. 434
Informatie-/archiefbeheer - GRSA2
-
Blz. 435
I&A visie / ontwikkelingen - GRSA2
-
Blz. 436
Plaats- en tijdonafhankelijk werken (PTOW) - GRSA2
-
Blz. 437
Harmonisatie applicaties - GRSA2
-
Blz. 438
Verbonden partijen
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Overzicht verbonden partijen en de bijdrage
-
Blz. 441
Samenwerkingsverband A2 gemeenten
-
Blz. 442
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
-
Blz. 443
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
-
Blz. 444
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
-
Blz. 445
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
-
Blz. 446
Ergon – Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven
-
Blz. 447
Cure
-
Blz. 448
BGTS
-
Blz. 449
BNG Bank
-
Blz. 450
Grondbeleid
-
Blz. 451
Inleiding
-
Blz. 452
Prognose resultaat totale bouwgrondexploitatie
-
Blz. 453
Risicoanalyse
-
Blz. 454
Voorziening lage heide
-
Blz. 455
Conclusie voorziening lage heide
-
Blz. 456
Resume voorzieningen alle grexen
-
Blz. 457
Reserve Grondexploitaties
-
Blz. 458
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 459
Invoering Wet vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 460
Subsidieverstrekking
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Subsidiebeleid en subsidieverordening
-
Blz. 463
Subsidieplafond
-
Blz. 464
Intensieve sturingsrelaties
-
Blz. 465
Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 466
Wet open overheid
-
Blz. 467
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 468
Openbaarmakingsplicht op verzoek
-
Blz. 469
Informatiehuishoudingsplicht
-
Blz. 470
Financiële begroting
-
Blz. 471
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 472
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 473
Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
-
Blz. 474
Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
-
Blz. 475
Wat mag overhead kosten?
-
Blz. 476
Wat mag overhead kosten?
-
Blz. 477
Tabel wat mag overhead kosten?
-
Blz. 478
Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
-
Blz. 479
Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
-
Blz. 480
Wat mag onvoorzien kosten?
-
Blz. 481
Wat mag onvoorzien kosten?
-
Blz. 482
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma
-
Blz. 483
Tabel toevoegingen en onttrekking aan reserves per programma
-
Blz. 484
Tabel toevoegingen en onttrekking aan reserves
-
Blz. 485
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 486
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 487
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 488
Structurele onttrekkingen reserves
-
Blz. 489
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 490
Investeringsprogramma
-
Blz. 491
Informatieve kengetallen
-
Blz. 492
Informatieve kengetallen
-
Blz. 493
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 494
EMU-Saldo
-
Blz. 495
Bijlages
-
Blz. 496
Bijlage 1 Wensen uit Nota kaders 2025 - 2028
-
Blz. 497
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 498
Toelichting
-
Blz. 499
Beleidswensen exploitatie en investeringen
-
Blz. 500
Bijlage 2 Ombuigingsmogelijkheden
-
Blz. 501
Invulling amendement Nota kaders 2025-2028
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap