Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Beleidsmatige uitgangspunten
        2. Blz. 5 Financiële uitgangspunten
        3. Blz. 6 Financieel beeld
        4. Blz. 7 Tabel financieel beeld
        5. Blz. 8 Financieel perspectief bandbreedte 2025-2028
        6. Blz. 9 Foto's
      2. Blz. 10 Programma 1. Samen zorgen wij voor Valkenswaard
        1. Blz. 11 Programma 1 algemene informatie
        2. Blz. 12 1.1 Paradijs voor opgroeiende kinderen
          1. Blz. 13 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 14 1.1.1 Onderwijsachterstanden vroegtijdig aanpakken
              1. Blz. 15 1.1.1. A We subsidiëren een VVE-peuterprogramma voor peuters van 2 tot 4 jaar die een achterstand vertonen in hun ontwikkeling.
              2. Blz. 16 1.1.1. B De OAB-middelen worden ingezet voor het bestrijden van taalachterstanden bij kleuters uit de groepen 1 en 2.
              3. Blz. 17 1.1.1. C Aandacht voor de doelgroep jeugd in beleid bestaanszekerheid
            2. Blz. 18 1.1.2 Doorgaande ontwikkellijn
              1. Blz. 19 1.1.2. A Sterke preventieve basis
              2. Blz. 20 1.1.2. B Passend sport- en cultuuraanbod voor de jeugd
            3. Blz. 21 1.1.3 Inbedden brede welvaartsagenda
              1. Blz. 22 1.1.3. A Brainport voor elkaar
            4. Blz. 23 1.1.4 Samenwerking scholen en bedrijfsleven
              1. Blz. 24 1.1.4. A Stagemogelijkheden en gerichte toekomstvaardigheden
            5. Blz. 25 1.1.5 Goede onderwijshuisvesting
              1. Blz. 26 1.1.5. A Programma Onderwijshuisvesting 2025
        3. Blz. 27 1.2 Verbonden met elkaar
          1. Blz. 28 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 29 1.2.1 Behoud sociale cohesie
              1. Blz. 30 1.2.1. A Inzet wijknetwerkers
              2. Blz. 31 1.2.1. B Faciliteren van verenigingen
              3. Blz. 32 1.2.1. C Ondersteunen vrijwilligersorganisaties
              4. Blz. 33 1.2.1. D Doorontwikkeling website Oog voor iedereen
            2. Blz. 34 1.2.2 Ondersteunen informele netwerken en samenwerking
              1. Blz. 35 1.2.2. A Inzet wijknetwerkers
              2. Blz. 36 1.2.2. B Uitvoering gegeven aan het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA).
            3. Blz. 37 1.2.3 Betere ondersteuningsstructuur wijken
              1. Blz. 38 1.2.3. A De structuur van wijkondersteuning wordt versterkt met twee wijknetwerkers
              2. Blz. 39 1.2.3. B Laagdrempelige toegang in de wijk
            4. Blz. 40 1.2.4 Wijkgerichte vertaling aanpak
              1. Blz. 41 1.2.4. A Wijkgerichte invulling opgaven beleidskader Sociaal Domein
              2. Blz. 42 1.2.4. B Wijkgerichte vertaling integrale vastgoedstrategie
            5. Blz. 43 1.2.5 Extra aandacht voor ondermijnende digitale criminaliteit
              1. Blz. 44 1.2.5. A Weerbare overheid en samenleving
            6. Blz. 45 1.2.6 Menselijke opvang en huisvesting vluchtelingen
              1. Blz. 46 1.2.6. A Duaal traject leren en participeren
        4. Blz. 47 1.3 Oog voor iedereen
          1. Blz. 48 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 49 1.3.1 Positieve gezondheid
              1. Blz. 50 1.3.1. A Gedachtegoed positieve gezondheid als basis
              2. Blz. 51 1.3.1. B Invulling acties SPUK GALA en IZA
              3. Blz. 52 1.3.1. C Lokale netwerken op thema's GALA
              4. Blz. 53 1.3.1. D Sluitende ketenaanpakken
            2. Blz. 54 1.3.2 Preventie en vroegsignalering
              1. Blz. 55 1.3.2. A Uitvoering GALA
              2. Blz. 56 1.3.2. B Nieuw beleidsplan bestaanszekerheid
              3. Blz. 57 1.3.2. C Gebruik minimaregelingen
            3. Blz. 58 1.3.3 Verbeteren toegankelijkheid zorg
              1. Blz. 59 1.3.3. A Ontwikkelen toegang
              2. Blz. 60 1.3.3. B Doorontwikkelen oog voor iedereen
              3. Blz. 61 1.3.3. C Vergroten gebruik onafhankelijke clientondersteuning
            4. Blz. 62 1.3.4 Ontwikkelen en transformeren gespecialiseerde jeugdhulp
              1. Blz. 63 1.3.4. A Opgaven uit de Hervormingsagenda Jeugd
              2. Blz. 64 1.3.4. B Versterken van ons Centrum voor Jeugd en Gezin
              3. Blz. 65 1.3.4. C Samenwerking jongerenwerk
              4. Blz. 66 1.3.4. D Hulpvragen vroegtijdig oplossen
              5. Blz. 67 1.3.4. E Voorkomen van situaties van onveiligheid
            5. Blz. 68 1.3.5 Wmo beheersbaar krijgen
              1. Blz. 69 1.3.5. A Verordening en beleidsregels volgens de bedoeling van de Wmo.
              2. Blz. 70 1.3.5. B Inzetten op de eigen kracht van onze (oudere) inwoners
            6. Blz. 71 1.3.6 Grip individuele voorzieningen Wmo
              1. Blz. 72 1.3.6. A Kleinere afstand tussen geïndiceerde ondersteuning en het voorliggend veld
              2. Blz. 73 1.3.6. B Collectief vervoer opnieuw aanbesteden
              3. Blz. 74 1.3.6. C Bijsturen inzet hulpmiddelen
              4. Blz. 75 1.3.6. D Nieuwe aanbesteding Huishoudelijke Ondersteuning
            7. Blz. 76 1.3.7 Innovatieve ontwikkelingen technologie en netwerkversterking
              1. Blz. 77 1.3.7. A Pilot woonleefcirkel De Bogen
              2. Blz. 78 1.3.7. B Inzet mantelzorg en respijtzorg
              3. Blz. 79 1.3.7. C Mantelzorgers verder ontlasten
            8. Blz. 80 1.3.8 Waar nodig ondersteuning bieden
              1. Blz. 81 1.3.8. A Passend aanbod positieve gezondheid
              2. Blz. 82 1.3.8. B Ondersteuning vanuit Jeugdwet en Wmo
              3. Blz. 83 1.3.8. C Samenwerking volwassenenfonds
            9. Blz. 84 1.3.9 Armoedebeleid
              1. Blz. 85 1.3.9. A Nieuw, integraal en preventief
        5. Blz. 86 1.4 Actief in beweging
          1. Blz. 87 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 88 1.4.1 Bevorderen toegang tot sporten en bewegen
              1. Blz. 89 1.4.1. A Netwerkaanpakken SPUK GALA
              2. Blz. 90 1.4.1. B Seniorengids bewegen en sport
            2. Blz. 91 1.4.2 Diversiteit aan sporten en focussen op breedtesport
              1. Blz. 92 1.4.2. A Aanbod sportaanbieders
            3. Blz. 93 1.4.3 Openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen
              1. Blz. 94 1.4.3. A Gebruik voorzieningen openbare ruimte
              2. Blz. 95 1.4.3. B Gebruik bestaande sportparken
              3. Blz. 96 1.4.3. C Speelplaatsen openbaar toegankelijk
            4. Blz. 97 1.4.4 Aantrekkelijke multifunctionele sportvoorzieningen
              1. Blz. 98 1.4.4. A Uitvoering meerjaren investeringsplan
              2. Blz. 99 1.4.4. B Aanspreekpunten sportparken
        6. Blz. 100 Wat mag programma 1 kosten?
          1. Blz. 101 Wat mag programma 1 kosten?
        7. Blz. 102 Ontwikkelingen programma 1
          1. Blz. 103 Ontwikkelingen
          2. Blz. 104 Toelichting ontwikkelingen
      3. Blz. 105 Programma 2. Samen wonen en werken wij in Valkenswaard
        1. Blz. 106 Programma 2 algemene informatie
        2. Blz. 107 2.1 Samen werken
          1. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 109 2.1.1 Economisch beleidskader
              1. Blz. 110 2.1.1. A Economisch beleidskader
            2. Blz. 111 2.1.2 Brainport agenda
              1. Blz. 112 2.1.2. A Bijdrage aan agenda van Brainport
              2. Blz. 113 2.1.2. B Tuin van Brainport
            3. Blz. 114 2.1.3 Aansluiting economie-onderwijs-sociale zaken
              1. Blz. 115 2.1.3. A Inzet re-integratietrajecten
              2. Blz. 116 2.1.3. B Inkomensondersteuning
              3. Blz. 117 2.1.3. C Bemiddeling naar passend werk
            4. Blz. 118 2.1.4 Nieuwkomers
              1. Blz. 119 2.1.4. A Duaal traject
            5. Blz. 120 2.1.5 Onderwijsachterstanden
              1. Blz. 121 2.1.5. A Aanbod Digitaalhuis
            6. Blz. 122 2.1.6 Verduurzaming bedrijventerrein
              1. Blz. 123 2.1.6. A Programmering bedrijventerreinen MRE
              2. Blz. 124 2.1.6. B Zakelijk digitaal energieloket
        3. Blz. 125 2.2 Verbonden met de regio
          1. Blz. 126 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 127 2.2.1 Gebiedsakkoord N69
              1. Blz. 128 2.2.1. A Gebiedsgerichte aanpak N69 Zuid
              2. Blz. 129 2.2.1. B Integrale aanpak Zuidelijke Randweg
              3. Blz. 130 2.2.1. C Reconstructie Eindhovenseweg-Noord
              4. Blz. 131 2.2.1. D Uitwerking van afspraken Gebiedsakkoord en vervolgafspraken uitvoeringsovereenkomst N69
              5. Blz. 132 2.2.1. E Valkenswaardse Poort
              6. Blz. 133 2.2.1. F Verkeersmaatregelen Dommelen-Zuid
            2. Blz. 134 2.2.2 Mobiliteitsplan en parkeerbeleid
              1. Blz. 135 2.2.2. A Parkeerbeleid
              2. Blz. 136 2.2.2. B Parkeernormering
              3. Blz. 137 2.2.2. C Actualisatie bewegwijzering
              4. Blz. 138 2.2.2. D Planstudie Leenderweg
              5. Blz. 139 2.2.2. E Afwaardering Carolusdreef-Waalreseweg
              6. Blz. 140 2.2.2. F Mobiliteitsplan overig
            3. Blz. 141 2.2.3 Laadinfrastructuur
              1. Blz. 142 2.2.3. A Laadpalenvisie
            4. Blz. 143 2.2.4. OV-hubs
              1. Blz. 144 2.2.4. B Voorbereiding nieuwe concessie
              2. Blz. 145 2.2.4.A HOV-studie
            5. Blz. 146 2.2.5 Routenetwerken
              1. Blz. 147 2.2.5. A Kwaliteit routenetwerken
            6. Blz. 148 2.2.6. Stimuleren milieubewust vervoer
              1. Blz. 149 2.2.6. A HOV-studie (zie 2.2.4.A)
              2. Blz. 150 2.2.6. B Voorbereiding nieuwe concessie (zie 2.2.4.B)
              3. Blz. 151 2.2.6. C Fietsnetwerk
            7. Blz. 152 2.2.7 Verkeerssituatie Markt
              1. Blz. 153 2.2.7. A Evaluatie verkeerssituatie centrum
        4. Blz. 154 2.3 Bouwen voor onze toekomst
          1. Blz. 155 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 156 2.3.1. Betaalbare en bijzondere woonvormen
              1. Blz. 157 2.3.1. A CPO Wilde Wingerd
              2. Blz. 158 2.3.1. B Pilot woon-leefcirkel
            2. Blz. 159 2.3.2 CO2-uitstoot
              1. Blz. 160 2.3.2. A Energie besparen
              2. Blz. 161 2.3.2. B Isolatie-opgave
              3. Blz. 162 2.3.2. C Energie opwekken
              4. Blz. 163 2.3.2. D Warmte transitie
              5. Blz. 164 2.3.2. E Samenwerking met partners
              6. Blz. 165 2.3.2. F Uitvoeringsprogramma duurzaamheidsvisie
              7. Blz. 166 2.3.2. G Samen Valkenswaardig
              8. Blz. 167 2.3.2. H Voorbeeldfunctie
            3. Blz. 168 2.3.3. Jongeren en jonge gezinnen voor groei
              1. Blz. 169 2.3.3. A Woningbouwprogramma
            4. Blz. 170 2.3.4. Omgevingswet en fysieke leefomgeving
              1. Blz. 171 2.3.4. A Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO)
              2. Blz. 172 2.3.4. B Externe expertise
              3. Blz. 173 2.3.4. C Optimaliseren vergunningverlening
              4. Blz. 174 2.3.4. D Fasering Omgevingsplan
              5. Blz. 175 2.3.4. E Implementatie Omgevingsvisie
            5. Blz. 176 2.3.5. Restafval
              1. Blz. 177 2.3.5. A Uitvoering afvalbeleidsplan
            6. Blz. 178 2.3.6. Spel en ontmoeting, groen en wateropvang
              1. Blz. 179 2.3.6. A Inrichting openbare ruimte
            7. Blz. 180 2.3.7. Stikstofopgave
              1. Blz. 181 2.3.7. A Volgen van het Rijksbeleid
            8. Blz. 182 2.3.8. Verduurzaming gebouwde omgeving
              1. Blz. 183 2.3.8. A Energie besparen
              2. Blz. 184 2.3.8. B Isolatie-opgave
              3. Blz. 185 2.3.8. C Energie-opwekking
              4. Blz. 186 2.3.8. D Warmte transitie
              5. Blz. 187 2.3.8. E Samenwerking met partners
            9. Blz. 188 2.3.9. Voorbeeldgedrag gemeente
              1. Blz. 189 2.3.9. A Nieuwbouw en renovatie
              2. Blz. 190 2.3.9. B Duurzaam meerjaren onderhoudsplan gemeentelijk vastgoed
            10. Blz. 191 2.3.10 Woningvoorraad
              1. Blz. 192 2.3.10. A Uitbreiding woningvoorraad
            11. Blz. 193 2.3.11 Woonvisie
              1. Blz. 194 2.3.11. A Doorstroming
              2. Blz. 195 2.3.11.B Prestatieafspraken met woningcorporaties
        5. Blz. 196 2.4 (on) Herkenbaar centrum
          1. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 198 2.4.1. Compact kernwinkelgebied door transformatie
              1. Blz. 199 2.4.1. A Transformatie- en verplaatsingssubsidie
            2. Blz. 200 2.4.2. Evenementen
              1. Blz. 201 2.4.2.A Uitvoering evenementenbeleid
            3. Blz. 202 2.4.3. Masterplan centrum
              1. Blz. 203 2.3.4. B Entree Zuid
              2. Blz. 204 2.4.3. A Realisatie entrees Noord en Oost
        6. Blz. 205 Wat mag programma 2 kosten?
          1. Blz. 206 Wat mag programma 2 kosten?
        7. Blz. 207 Ontwikkelingen programma 2
          1. Blz. 208 Ontwikkelingen
          2. Blz. 209 Toelichting ontwikkelingen programma 2
          3. Blz. 210 Startersleningen
      4. Blz. 211 Programma 3. Samen recreëren wij in Valkenswaard
        1. Blz. 212 Programma 3 algemene informatie
        2. Blz. 213 3.1 Valkenswaardse trots
          1. Blz. 214 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 215 3.1.1 Cultuuronderwijs
              1. Blz. 216 3.1.1. A Cultuur Met Kwaliteit
            2. Blz. 217 3.1.2 Cultuurnota en cultuureducatie
              1. Blz. 218 3.1.2. A Uitvoeringsnota cultuur
              2. Blz. 219 3.1.2. B Uitbreiding producten CMD
            3. Blz. 220 3.1.3 Huisvesting musea
              1. Blz. 221 3.1.3. A Huisvesting musea
            4. Blz. 222 3.1.4 Monumenten en cultuurhistorisch erfgoed
              1. Blz. 223 3.1.4. A Uitvoering erfgoednota
            5. Blz. 224 3.1.5 Culturele voorzieningen
              1. Blz. 225 3.1.5. A Samenwerking CMD en Hofnar
              2. Blz. 226 3.1.5. B Uitbreiding culturele voorzieningen
            6. Blz. 227 3.1.6 UNESCO
              1. Blz. 228 3.1.6. A Programma UNESCO
        3. Blz. 229 3.2 De tuin van Brainport
          1. Blz. 230 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 231 3.2.1 Groen en natuur
              1. Blz. 232 3.2.1. A Top-natuur
              2. Blz. 233 3.2.1. B Bossen en boomsoorten
              3. Blz. 234 3.2.1. C Regenwater
            2. Blz. 235 3.2.2 Vergroenen bebouwde kom
              1. Blz. 236 3.2.2. A Geveltuintjes en boomspiegels
              2. Blz. 237 3.2.2. B Tegel eruit, plantje erin
            3. Blz. 238 3.2.3 Groen en waterberging
              1. Blz. 239 3.2.3. A Groen en waterberging
              2. Blz. 240 3.2.3. B Inzet op behoud van bestaande bomen
              3. Blz. 241 3.2.3. C Beplantingsplan
              4. Blz. 242 3.2.3. D Waterbergingsverplichting
            4. Blz. 243 3.2.4 Passende beplanting
              1. Blz. 244 3.2.4. A Integraal bosbeheer
            5. Blz. 245 3.2.5 Ecologisch bermbeheer
              1. Blz. 246 3.2.5. A Ecologisch bermbeheer
            6. Blz. 247 3.2.6 Afval, vervuiling en uitstoot schadelijke stoffen
              1. Blz. 248 3.2.6. A Samen Sterk in Brabant en Regionaal Meetnet luchtkwaliteit
              2. Blz. 249 3.2.6. B Deugdelijke afvalinzameling en -verwerking.
            7. Blz. 250 3.2.7 Natuurgrenspark De Groote Heide
              1. Blz. 251 3.2.7. A Subsidieaanvraag Interreg VI
            8. Blz. 252 3.2.8 Natuureducatie
              1. Blz. 253 3.2.8. A Natuureducatie
              2. Blz. 254 3.2.8. B Natuurprojecten en de boomfeestdag
        4. Blz. 255 3.3 Recreatie in Dommelland
          1. Blz. 256 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 257 3.3.1 Duurzame leisurezone
              1. Blz. 258 3.3.1. A Investeren in kansen voor de vrijetijdsbesteding
            2. Blz. 259 3.3.2 Toeristisch-recreatief aanbod
              1. Blz. 260 3.3.2. A Ruimte voor initiatieven
            3. Blz. 261 3.3.3 Cultuurhistorie en natuur
              1. Blz. 262 3.3.3. A Cultuurhistorie
            4. Blz. 263 3.3.4 Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
              1. Blz. 264 3.3.4. A Samenwerking Natuurgrenspark De Groote Heide
              2. Blz. 265 3.3.4. B Subsidieaanvraag Interreg VI
            5. Blz. 266 3.3.5 Routes voor fietsen, paardrijden en wandelen
              1. Blz. 267 3.3.5. A Optimaliseren route-en padenstructuur
            6. Blz. 268 3.3.6 Paardenzone- en boulevard
              1. Blz. 269 3.3.6. A Openheid, toegankelijkheid en saamhorigheid
            7. Blz. 270 3.3.7 Eurocircuit
              1. Blz. 271 3.3.7. A Vereiste procedures
        5. Blz. 272 Wat mag programma 3 kosten?
          1. Blz. 273 Wat mag programma 3 kosten?
        6. Blz. 274 Ontwikkelingen programma 3
          1. Blz. 275 Ontwikkelingen programma 3
          2. Blz. 276 Toelichting ontwikkelingen
      5. Blz. 277 Programma 4. Samen vertegenwoordigen wij Valkenswaard
        1. Blz. 278 Programma 4 algemene informatie
        2. Blz. 279 4.1 Bestuurlijke samenwerking
          1. Blz. 280 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 281 4.1.1. Bestuurlijke toekomst GRSA2
              1. Blz. 282 4.1.1. A Verbeteren van de werkwijze van de GRSA2
            2. Blz. 283 4.1.2. Gemeenschappelijke regelingen
              1. Blz. 284 4.1.2. A ‘Wat hebben wij, vanuit onze eigen kracht, te bieden?’
            3. Blz. 285 4.1.3. Rollen bestuur, organisatie en samenleving
              1. Blz. 286 4.1.3. A Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
            4. Blz. 287 4.1.4. Stip op de horizon
              1. Blz. 288 4.1.4. A 'Stip op de horizon'
        3. Blz. 289 4.2 Wijzer door participatie
          1. Blz. 290 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 291 4.2.1. Balans tussen representatieve en directe democratie
              1. Blz. 292 4.2.1. A In gesprek over de sturingsfilosofie op rolneming en participatie
            2. Blz. 293 4.2.2. Inclusieve en toegankelijke participatie
              1. Blz. 294 4.2.2. A Sturingsfilosofie op rolneming en participatie en het rekenkameronderzoek naar burgerparticipatie
            3. Blz. 295 4.2.3. Maatwerk participatie
              1. Blz. 296 4.2.3. A Verfijnen manier van participatie
            4. Blz. 297 4.2.4. Participatie omgevingswet
              1. Blz. 298 4.2.4. A De omgevingswet en participatie
            5. Blz. 299 4.2.5. Participatievormen
              1. Blz. 300 4.2.5. A Doorontwikkeling van het inwonerspanel
            6. Blz. 301 4.2.6. Sturingsfilosofie op rolneming en participatie
              1. Blz. 302 4.2.6. A In gesprek over de sturingsfilosofie op rolneming en participatie
            7. Blz. 303 4.2.7. Werken vanuit de bedoeling
              1. Blz. 304 4.2.7. A We kijken naar wat onze inwoners nodig hebben
        4. Blz. 305 4.3 Samenwerking in de regio
          1. Blz. 306 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 307 4.3.1. BGTS De Groote Heide
              1. Blz. 308 4.3.1. A De samenwerking in de BGTS De Groote Heide zetten we voort
            2. Blz. 309 4.3.2. Brainport Nationale Actie-agenda en Omgevingsstrategie Zuidoost-Brabant
              1. Blz. 310 4.3.2. A Ontwikkelstrategie en schaalsprong
            3. Blz. 311 4.3.3 Lobby aanpak
              1. Blz. 312 4.3.3. A Wat kunnen wij, vanuit onze unieke positie, bijdragen
            4. Blz. 313 4.3.4. Starters, jonge gezinnen en leisure
              1. Blz. 314 4.3.4. A Speerpunten Valkenswaard
            5. Blz. 315 4.3.5. Valkenswaard Marketing
              1. Blz. 316 4.3.5. A Dit continueren we
        5. Blz. 317 Wat mag programma 4 kosten?
          1. Blz. 318 Wat mag programma 4 kosten?
        6. Blz. 319 Ontwikkelingen programma 4
          1. Blz. 320 Ontwikkelingen
          2. Blz. 321 Toelichting ontwikkelingen
      6. Blz. 322 Programma 5. Samen in dienst van Valkenswaard
        1. Blz. 323 Programma 5 algemene informatie
        2. Blz. 324 5.1 Organisatie
          1. Blz. 325 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 326 5.1.1. Sterk in je Werk
              1. Blz. 327 5.1.1. A Aanpak
            2. Blz. 328 5.1.2. Anders werken
              1. Blz. 329 5.1.2. A Het verandertraject ‘anders werken’
            3. Blz. 330 5.1.3. Mogelijk maken
              1. Blz. 331 5.1.3. A Mogelijk maken
            4. Blz. 332 5.1.4. Binden en boeien
              1. Blz. 333 5.1.4. A Trainees en ‘Ruimte voor groei’
              2. Blz. 334 5.1.4. B Moderniseren van de manier van werven
        3. Blz. 335 5.2 Dienstverlening
          1. Blz. 336 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 337 5.2.1. Goede dienstverlening
              1. Blz. 338 5.2.1. A Bereikbaarheidsonderzoek
              2. Blz. 339 5.2.1. B Waardering eigen dienstverlening
            2. Blz. 340 5.2.2. Kernwaarden
              1. Blz. 341 5.2.2. A Up to date en toegankelijk
            3. Blz. 342 5.2.3. Ondersteunende systemen
              1. Blz. 343 5.2.3. A Doorontwikkeling van het zaaksysteem
            4. Blz. 344 5.2.4. Communicatie bewustzijn
              1. Blz. 345 5.2.4. A Communicatiecoach
            5. Blz. 346 5.2.5. Wet- en regelgeving
              1. Blz. 347 5.2.5. A Informatieveiligheid
        4. Blz. 348 5.3 Financiën
          1. Blz. 349 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 350 5.3.1. Ruimte en flexibiliteit
              1. Blz. 351 5.3.1. A Collegeprogramma 2022-2026
              2. Blz. 352 5.3.1. B Toekomstvisie.
            2. Blz. 353 5.3.2. Algemene reserve
              1. Blz. 354 5.3.2. A Algemene reserve.
              2. Blz. 355 5.3.2. B Wij voegen de tussentijdse winstneming van grondexploitaties toe aan de Algemene reserve
              3. Blz. 356 5.3.2. C Stelposten en/of PM-posten.
              4. Blz. 357 5.3.2. D Weerstandsvermogen
            3. Blz. 358 5.3.3. Beheerste ontwikkeling van lokale lasten
              1. Blz. 359 5.3.3. A Trendmatige ontwikkeling van de lokale lasten
            4. Blz. 360 5.3.4. Evalueren manier van begroten
              1. Blz. 361 5.3.4. A Verbetermogelijkheden in het begrotingsproces
              2. Blz. 362 5.3.4. B Opstelling in lopende prijzen
            5. Blz. 363 5.3.5. Nieuwe opzet P&C producten
              1. Blz. 364 5.3.5. A Scherp aan de wind te blijven varen
        5. Blz. 365 Wat mag programma 5 kosten?
          1. Blz. 366 Wat mag programma 5 kosten?
        6. Blz. 367 Ontwikkelingen programma 5
          1. Blz. 368 Ontwikkelingen
          2. Blz. 369 Toelichting ontwikkelingen
        7. Blz. 370 Verplichte beleidsindicatoren
          1. Blz. 371 Verplichte beleidsindicatoren
      7. Blz. 372 Paragrafen
        1. Blz. 373 Lokale heffingen
          1. Blz. 374 Inleiding
          2. Blz. 375 Tarieven lokale heffingen
          3. Blz. 376 Belastingdruk
          4. Blz. 377 Onroerende zaakbelasting
          5. Blz. 378 Parkeerbelasting
          6. Blz. 379 Precariobelasting
          7. Blz. 380 Tabel afvalstoffenheffing
          8. Blz. 381 Afvalstoffenheffing tarieven
          9. Blz. 382 Riool- en waterzorgheffing
          10. Blz. 383 Tabel riool- en waterzorgheffing
          11. Blz. 384 Tarieven riool- en waterzorgheffing
          12. Blz. 385 Leges
          13. Blz. 386 Lijkbezorgingsrechten
          14. Blz. 387 Kwijtschelding
        2. Blz. 388 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 389 Inleiding
          2. Blz. 390 Beleid
          3. Blz. 391 Beschikbare weerstandscapaciteit
          4. Blz. 392 Gemiddeld OZB tarief
          5. Blz. 393 Risico's
          6. Blz. 394 Weerstandsvermogen
          7. Blz. 395 Financiële kengetallen
          8. Blz. 396 Financiele kengetallen gemeente valkenswaard
          9. Blz. 397 Toelichting bij tabel
          10. Blz. 398 Geprognotiseerde balans
        3. Blz. 399 Financiering
          1. Blz. 400 Inleiding
          2. Blz. 401 Beleid
          3. Blz. 402 Schatkistbankieren
          4. Blz. 403 Renterisico's op kortlopende schuld; de kasgeldlimiet
          5. Blz. 404 Renterisico's op vaste schuld; renterisiconorm
          6. Blz. 405 Rente
          7. Blz. 406 Rentetoerekening
          8. Blz. 407 Financieringssaldo
          9. Blz. 408 Kredietrisico
        4. Blz. 409 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 410 Inleiding
          2. Blz. 411 Verantwoordelijkheid voor de kapitaalgoederen
          3. Blz. 412 Inrichting, beheer en onderhoud kapitaalgoederen
          4. Blz. 413 Beheersysteem als basis
          5. Blz. 414 De 5 richtlijnen voor het beheer van de kapitaalgoederen
          6. Blz. 415 De belangrijkste kapitaalgoederen per onderdeel
          7. Blz. 416 Riolering kwantitatieve en/of kwalitatieve indicatoren
          8. Blz. 417 De belangrijkste kapitaalgoederen per onderdeel
          9. Blz. 418 Financiële consequenties kapitaalgoederen
        5. Blz. 419 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 420 Inleiding
          2. Blz. 421 Personeel & Organisatie
          3. Blz. 422 Personeelsopbouw
          4. Blz. 423 Uitgangspunten tijdelijke inhuur
          5. Blz. 424 Ziekteverzuim
          6. Blz. 425 Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering – GRSA2
          7. Blz. 426 Begroting - GRSA2
          8. Blz. 427 Nieuw uiterlijk begroting / verdere investering in professionalisering - GRSA2
          9. Blz. 428 Human Resources (HR) - GRSA2
          10. Blz. 429 Informatiebeveiliging - GRSA2
          11. Blz. 430 Eenduidige Normatiek Single Information Audit - GRSA2
          12. Blz. 431 Interne Controle, rechtmatigheid en frauderisico - GRSA2
          13. Blz. 432 Belastingen - GRSA2
          14. Blz. 433 Gegevensbeheer Basisregistraties - GRSA2
          15. Blz. 434 Informatie-/archiefbeheer - GRSA2
          16. Blz. 435 I&A visie / ontwikkelingen - GRSA2
          17. Blz. 436 Plaats- en tijdonafhankelijk werken (PTOW) - GRSA2
          18. Blz. 437 Harmonisatie applicaties - GRSA2
        6. Blz. 438 Verbonden partijen
          1. Blz. 439 Inleiding
          2. Blz. 440 Overzicht verbonden partijen en de bijdrage
          3. Blz. 441 Samenwerkingsverband A2 gemeenten
          4. Blz. 442 Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
          5. Blz. 443 Metropoolregio Eindhoven (MRE)
          6. Blz. 444 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
          7. Blz. 445 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
          8. Blz. 446 Ergon – Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven
          9. Blz. 447 Cure
          10. Blz. 448 BGTS
          11. Blz. 449 BNG Bank
        7. Blz. 450 Grondbeleid
          1. Blz. 451 Inleiding
          2. Blz. 452 Prognose resultaat totale bouwgrondexploitatie
          3. Blz. 453 Risicoanalyse
          4. Blz. 454 Voorziening lage heide
          5. Blz. 455 Conclusie voorziening lage heide
          6. Blz. 456 Resume voorzieningen alle grexen
          7. Blz. 457 Reserve Grondexploitaties
          8. Blz. 458 Tussentijdse winstneming
          9. Blz. 459 Invoering Wet vennootschapsbelasting (Vpb)
        8. Blz. 460 Subsidieverstrekking
          1. Blz. 461 Inleiding
          2. Blz. 462 Subsidiebeleid en subsidieverordening
          3. Blz. 463 Subsidieplafond
          4. Blz. 464 Intensieve sturingsrelaties
        9. Blz. 465 Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 466 Wet open overheid
          2. Blz. 467 Actieve openbaarmaking
          3. Blz. 468 Openbaarmakingsplicht op verzoek
          4. Blz. 469 Informatiehuishoudingsplicht
      8. Blz. 470 Financiële begroting
        1. Blz. 471 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 472 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 473 Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
          1. Blz. 474 Wat brengen de algemene dekkingsmiddelen op?
        3. Blz. 475 Wat mag overhead kosten?
          1. Blz. 476 Wat mag overhead kosten?
          2. Blz. 477 Tabel wat mag overhead kosten?
        4. Blz. 478 Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
          1. Blz. 479 Wat mag de vennootschapsbelasting kosten?
        5. Blz. 480 Wat mag onvoorzien kosten?
          1. Blz. 481 Wat mag onvoorzien kosten?
        6. Blz. 482 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma
          1. Blz. 483 Tabel toevoegingen en onttrekking aan reserves per programma
          2. Blz. 484 Tabel toevoegingen en onttrekking aan reserves
        7. Blz. 485 Toelichting overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 486 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 487 Toelichting incidentele baten en lasten
          3. Blz. 488 Structurele onttrekkingen reserves
          4. Blz. 489 Overzicht van baten en lasten per taakveld
          5. Blz. 490 Investeringsprogramma
        8. Blz. 491 Informatieve kengetallen
          1. Blz. 492 Informatieve kengetallen
        9. Blz. 493 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 494 EMU-Saldo
      9. Blz. 495 Bijlages
        1. Blz. 496 Bijlage 1 Wensen uit Nota kaders 2025 - 2028
          1. Blz. 497 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 498 Toelichting
          2. Blz. 499 Beleidswensen exploitatie en investeringen
        2. Blz. 500 Bijlage 2 Ombuigingsmogelijkheden
          1. Blz. 501 Invulling amendement Nota kaders 2025-2028
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap